G5 Info - Allt om G5 Entertainment

Nyhetsarkiv 2012

G5 Info önskar God Jul (24 december 2012)
De som varit långsiktiga i G5 har fått en imponerande aktieutveckling på nästan +1600% från introduktionen på 3kr då G5 Info påbörjade bevakningen till dagens kurs runt 50kr. Om G5 fortsätter enligt sina mål ser vi kurser runt 64-79kr inom kort och kurser på 100-200kr om två år.

G5 in på Remiums topp 10 (17 december 2012)
Remium har tagit in G5 Entertainment i deras topp 10 portfölj med riktkurs 70kr. Dom spår att G5 gör en vinst per aktie på 2,95kr för 2012 och 4,01kr för 2013.

Bestappever awards (17 december 2012)
Nu är det dags att nominera spel till årets Bestappever awards. På Nordic Investor finns förslag på G5 spel att rösta på med färdiga länkar.

Personaloptionerna (1 december 2012)
Teckningskursen hamnade på 106,5kr vilket är 250 procent av den volymvägda medeltalet av köpkursen under perioden från och med den 1 till och med 14 november 2012. Premien hamnar på någon krona. Teckning av teckningsoptionerna skall ske från och med den 15 november 2012 till och med den 15 december 2012. Lösen sker den 15 december 2015 till och med den 14 mars 2016. G5 tillförs ca 15Mkr vid lösen av alla 160 000 optioner.

G5 Info uppe igen (16 november 2012)
Efter att funnit främmande kod på G5 Info igår så beslutade jag att stänga ned hela siten och undersöka vad som hänt. Någon har hackats sig in på siten och lagt in kod som nu är borttagen, jag ber alla som besökt g5info de senaste dagarna att göra en fullständig antivirus check för att vara på den säkra sidan.

Graf för topp 1000 iOS-spel på G5 Info (13 november 2012)
Jag har lagt till en graf som visar antal topp 1000 placerade spel som G5 har på de större appstores, grafen uppdateras varje dag, ni hittar den här. Om ni gillar G5 Info så kan man supporta här.

Remium ger G5 en köprek med riktkurs 70kr (9 november 2012)
I en analys från Remium ges G5 en köprekommendation med riktkurs 70kr. Remium anser att aktien är lågt värderad och skriver "Branschkonkurrenternas värdering ger en fingervisning om vilket värde som kan åsättas framgångsrika spelutvecklare och vi rekommenderar köp med riktkurs 70 SEK." Remium är försiktiga och guidar med 3kr VPA för 2012 och 4,2kr 2013.

Problem med iOS topplistorna (12 oktober 2012)
Det går inte att visa topp 1000 listorna för iOS spelen, felsökning pågår.

Uppdatering
Problemet berodde på att Apple ändrat i protokollet mot Appstore, nu har jag ändrat så att det går att få ut topp 1000 placeringar igen.

Jumpster fortsätter stiga på downloadtoppen (1 oktober 2012)
Här kommer en färsk lista från top free placeringar för iPad versionen:
4 USA
11 UK
17 Tyskland
14 Canada
8 Frankrike
672 Japan
9 Australien
10 Italien
13 Holland
6 Spanien
30 Kina
153 Korea
2 Ryssland
6 Brasilien
iPhone version stiger också på listorna, båda spelen stiger även på grossing listan dvs listan över spel som drar in mest pengar vilket är mest intressant. G5 har lyckats att få ut spelet till marknaden, nu är frågan om hur bra man lyckas med att omvandla nedladdade gratisspel till intäkter via inapp-köp.

Jumpster iPhone stiger också på free topplistorna (29 september 2012)
Här kommer en lista från top free placeringar för iPhone versionen:
12 USA
111 UK
107 Tyskland
153 Canada
143 Frankrike
- Japan
324 Australien
71 Italien
117 Holland
67 Spanien
42 Kina
62 Korea
31 Ryssland
124 Brasilien

Jumpster fortsätter stiga free topplistorna (28 september 2012)
Här kommer en uppdatering på top free placeringar för iPad versionen:
5 USA
53 UK
47 Tyskland
78 Canada
45 Frankrike
- Japan
56 Australien
30 Italien
52 Holland
20 Spanien
21 Kina
65 Korea
5 Ryssland
55 Brasilien

Jumpster iPad 3:a på free topplistan i USA (27 september 2012)
Jumpster som släpptes igår ligger högt på listorna för gratisspel. Om några dygn bör spelet även komma högre upp på topp grossinglistorna som går att följa på g5info.se, vilket visar att inappköpen kommit igång när man börjat spela spelet. Här följer några fler top free placeringar för iPad versionen:
3 USA
268 UK
203 Tyskland
322 Canada
265 Frankrike
229 Japan
428 Australien
113 Italien
155 Holland
114 Spanien
29 Kina
32 Korea
108 Ryssland
151 Brasilien

Topp 1000 iOS-spel på G5 Info (10 augusti 2012)
G5 Info kan nu erbjuda topp 1000 placeringar för G5s iOS spel. Genom reverse engineering så lyckades det att lösa problemet att få fram mer än topp 400 för iOS, vilket krävde att hela scriptet för iPad och iPhone listorna skrevs om. Om ni gillar G5 Info så kan man supporta här.

Junebud är försatt i konkurs (1 augusti 2012)
Spelutvecklaren Junebud har idag på egen begäran försatts i konkurs pga en ohållbar ekonomisk situation och på grund av den bedömt låga sannolikheten för positiv utveckling.

Junebud nära likvidation (31 juli 2012)
Junebud meddelade idag att man har haft svårt att teckna nya kontrakt och att bolagets likviditet är så ansträngd att Styrelsen överväger likvidation. Deras iPadspel Tufftanks har fortfarande inte släpps på de större Appstores så det ser tyvärr mycket mörkt ut för bolaget.

Android-konsolen Ouya drar in miljoner (11 juli 2012)
Projektet Ouya har på en dag dragit in över 3 miljoner dollar i finansiering för att utveckla en ny spelkonsol som bygger på Android med en prislapp på 99$. Insamlingen pågår ytterligare 28 dagar. Källkod och dokumentation är öppen och gratis för utvecklarna vilket kommer uppmuntra skapandet av enklare och billigare spel. Lägg namnet Ouya på minnet, kan bli något stort.

Starbreeze (8 juli 2012)
I en artikel nämner Starbreeze VD att deras nya spel kommer att innehålla något nytt och unikt inom spelvärlden samt vidhåller att man i fortsättningen även skall satsa på AAA-spel. Aktien steg till 8 öre vilket är 60% upp från teckningskursen. Kursen kommer troligen stiga några ören framtill releasen som förväntas ske i höst, kassan är fylld och förväntningarna kommer att växa.

Kommentar till kursraset 5/7 (8 juli 2012)
Kursen gick ner som max 25% under torsdagen men återhämtade sig och stängde på -15%. Omsättningen i aktien var rekordstor, 2,4% av alla aktier bytte ägare vilket är mycket ovanligt. Säljtrycket fortsatte även under fredagen under lägre omsättning. Det som triggade utförsäljningen var troligen G5s prognosuppdatering som kom under torsdagen där vinsten under Q2 förväntas endast öka 16% jämfört med samma period som uppfattades som att G5 fått problem med lönsamheten, vilket vissa ororar sig för, detta troligen tillsammans med en utförsäljningen från en större ägare satte bollen i rullning utför. En förklaring till den lägre vinstökningen finns nedan beskrivet av G5s VD. Trots att G5 vidhöll att årets mål står fast och att det medellånga målet också står fast sjönk kursen dramatiskt, vilket visar på vad som troligen händer om målet hålls, då får vi se samma förlopp igen, ett kursrace under hög omsättning.

Årets prognos står fast (5 juli 2012)
Trots en lägre förväntad marginal i Q2 ca 19% står G5 fast vid årets mål samt det medellånga målet på 300Mkr i omsättning med ett resultat på 100Mkr. G5s VD Vlad Suglobov kommentera den lägre marginalen i Q2:
" As you might be aware, historically we usually had Q2 on around the same level as Q1 in terms of revenue. This is due to the fact that Q1 is stronger because of holidays and all new smartphones and tablets that people start using in Q1 after they are given these devices as gifts. In Q2, people spend less money on mobile content, in my opinion - at least we are seeing this seasonality with G5 for the 2nd, if not the 3rd time.

While we had revenue around the same level in Q2, we continued building the company, securing additional office space to host more people, participating in industry shows to develop more contacts with the studios and acquire more higher quality content. We also started many new projects internally in G5 and with external studios, all with the goal to achieve mid-term goal of 300 MSEK / 100 MSEK revenue / op result for the company. These extra expenses in Q2 have put pressure on margin because sales stayed on the same levels. We only need to achieve certain revenue growth in 2nd half of the year in order to get back to our "normal" margins, and we plan to achieve the growth needed with the projects we are going to release, that's why we are not changing full year forecast. "

Starbreeze (1 juli 2012)
Starbreeze gjorde nyligen en NE för att få in kapital samt för att köpa Overkill med tillhörande IP Payday som tidigare släppts till PSN. Starbreeze har tidigare meddelat att dom ändrat affärsmodell från att endast utveckla AAA-spel på beställning till att även utveckla egna ägda spel för nedladdning, vilket dom borde gjort mycket tidigare och det är något även den nya VD nämnt i en artikel. Starbreeze säger att dom fortsätter att leta nya AAA-speluppdrag vilket jag tycker är helt fel, dom borde fokusera på att endast utveckla egna nedladdningsbaraspel, tidigare VD menade att det var svårt att både jobba med AAA-spel på uppdrag som löper 2-3 år paralellt med mindre egna projekt som löper på 6-12 månader. Tidigare AAA-spel har inte gett någon royalty alls samt Starbreeze har gått in med egna pengar för att göra förbättringar i spelet. Senaste spelet för EA floppade och har enligt VGChartz sålt i endast 150 000 ex.

Jag tyckte Overkill såg mycket intressant ut och nu fick man chansen att investera i dom när Starbreeze köpte upp dom i samband med NE på 5 öre som var riktad mot befintliga aktieägare men alla skulle inte kunna delta, det fanns ingen möjlighet att sälja TR pga prissättningen och Starbreeze oförmåga att inte göra en omvänd split samt många är fullinvesterade i aktien, så chansen var stor att få tilldelningen, risken var att teckningsgraden skulle vara lägre än 70% och då skulle inte köpet av Overkill gå igenom vilket jag såg som vitsen med att investera i Starbreeze.

Overkill består av grundarna till GRIN och har utvecklat Payday till PSN som sålt i 400 000 ex, en expansion skall släppas snart till Payday samt Payday 2 är under utveckling med ny förläggare som borde innebära en bättre deal än den som Sony gett Overkill för första spelet. Starbreeze jobbar också med 2 spel för nedladdning, P13 och Cold Mercury. P13 och Payday 2 är förlagsfinansierade så förläggaren tar all risk medans Starbreeze fortsatt äger rättigheterna vilket är tryggt för Starbreeze men borde ge relativt låg royalty, om spelet floppar så tar förläggaren förlusten och om spelet blir en framgång så kan Starbreeze gå till någon annan föräggare vid en uppföljare som ger bättre villkor. Förläggaren har endast förlagt ett spel på PSN och XBLA, men är en större förläggare av "vanliga" boxspel. Frågan är varför och hur bra dom är som förläggare på PSN och XBLA.

Payday var ett exklusivt PSN spel, nu när man byter förläggare så kan uppföljaren även släppas till XBLA. Med köpet av Overkill får Starbreeze tillgång till kompetens kring nedladdningsbara spel. Antalet Starbreeze aktier är uppe i hiskliga 1 340 461 329st vilket gav en värdering på 67 milj vid 5 öre vilket jag tyckte var mycket förmånlig kurs och skulle motivera bara Overkills del i bolaget, även 8 öre borde motivera Payday 1+expansion 1+Payday 2 för PSN. Utöver detta finns 2st till spel som Starbreeze utvecklar samt Payday till XBLA, så det finns fortsatt uppsida i aktien.

Junebud säger upp personal (29 juni 2012)
Junebud som är en av de 4 börsnoterade spelutvecklare i Sverige drar ned sin personal från 21 till 9 anställda pga ett oväntat inkomstbortfallet under juni 2012 samt det faktum att man ännu inte lyckats ingå något nytt utvecklingsavtal som ersättning för Tuff Tanks, som är Junebuds första iPadspel, förläggare är Aeria Mobile. Junebud flyttades till Aktietorgets obslista under dagen, bolaget värderas till endast 2,4 miljoner. Tuff Tanks har endast släppts i Canada och tidigare i Australien och ligger inte högt på försäljningslistorna så frågan är om man väntar med världslansering eller lagt ned spelet? Inkomstbortfallet beror på "att förläggaren valt att investera alla månadens projektresurser i marknadsföring av spelet snarare än vidare utveckling. Tuff Tanks beräknas släppas internationellt under juni månad." enligt ett tidigare PM.

Trevlig Midsommar (22 june 2012)
G5 Info önskar alla en trevlig midsommar.

iOS and Mac chart extended to top 400 (4 june 2012)
The iPhone, iPad and Mac chart have been extended to cover the top 400 best selling games. For the three persons who have contributed to the support of g5info.se charts there is also a top 400 chart for each game genre available.

Summing up of game releases Q1-Q2 (2 june 2012)
At the end of june G5 will have released 23 titles on different platforms (58 games) and a number of updates to Virtual City Playground. The goal is to release 50 titles this year. The game distribution between platforms are: iPad 12, iPhone 11, Kindle 11, Nook 11, Google Play 7, Mac 5 and PC 1.

Q1 report comments (18 may 2012)
See G5 Infos comments to the Q1 report under "Analyser" (in Swedish).

Chart updates (13 may 2012)
The chart for Kindle games is updated to show free positions when out of paid positions (freemium games).

Minecraft for XBLA was released a few days ago and took the new download record for first day on XBLA. Its bestselling today and the 21:th bestselling ever, you can follow the positions under "Spelen" and XBLA. The chart is showing games from Swedish developer, if you are missing a game, please drop an e-mail to G5 Info, see under "Kontakt".

The Mac chart is missing one new released game and the latest Nook game is not correctly showing positions, this will be fixed asap.

Valuation of G5 peers (7 may 2012)
p/e values for selected G5 peers have been added to the "Aktien" page.

Brazil is added to the iOS and Mac charts (28 april 2012)
You can now follow G5s chart positions in Brazil, South America.

Presentation from todays financial hearing (25 april 2012)
A presentation from todays financial hearing will be available at 12.00.

G5s CEO meets with investors coming week (22 april 2012)
Vlad Suglobov, CEO of G5 Entertainment will meet investors at Operaterrassen and Remium coming week in Stockholm.

New functions for iOS and Mac charts (22 april 2012)
It is now possible to hide iPhone, iPad and Mac games with no chart positions by clicking on "Minimera".

The game chart service is up and running (8 april 2012)
The charts is up and running and new games will be added by third part. G5 Info will answer for the maintenance and hosting. The plan is to outsource also the maintenance. 3 persons have contributed so the hosting cost is covered, thanks for the support. The goal is to keep G5 Info game charts open for all shareholder and not only for paying visitors. If you like G5 Info, you can support here.

G5 Info will restart the game chart service soon (6 april 2012)
Work is in progress to separate the game chart service code and database from G5 Info, in order to outsource the maintenance of the service. Documentation is also been prepared. If you want to support G5 Info.

G5 Info has closed down the game chart service (30 mars 2012)
The game chart service for G5 Entertainment games has been closed down due to low interest to finance a furher operation. G5 Entertainment has contacted G5 Info several times when errors occour on the charts, therefore all charts has been removed due to no further maintenance.

Support G5 Info (15 mars 2012)
If you want to support G5 Info's game chart service read this.

Placeringar för nya iOS spel funkar nu (10 mars 2012)
Nu har jag ändrat så att spelen kan vara översatta till lokala språk och ändå komma med i placeringarna på g5info. Denna ändring är även gjord för Macspelen.

Placeringar för nya iOS spel visas inte för vissa länder (9 mars 2012)
Treasure Seekers 4: The Time Has Come HD ligger högt i Tyskland och Ryssland men visas inte i listorna, efter lite felsökning så visar det sig att Apple/G5 har översatt spelet till tyska och ryska vilket gör att spelen inte känns igen vid sökning efter placeringar. Detta går att fixa till, men kräver en del ändringar i scripten.

Spelstatistik för Android funkar igen (7 mars 2012)
Google hade ändrat syntaxen på adressen till sidorna och topplistorna på Android Market idag, detta är korrigerat i scripten.

Spelstatistik för Android funkar inte (7 mars 2012)
Google har gjort ändringar i Android Market med koppling till Google Play. Placeringarna funkar förtillfället inte pga förändringen, felsökning pågår.

Spelstatistik är igång (5 mars 2012)
Nu skall all spelstatistik på g5info fungera igen efter byte till nytt webhotell. Jag har endast dragit i gång listor från Sverige för Android, för att få fler länder behöver man gå via proxyservrar i respektive land, dessa är mycket otillförlitliga har jag märkt så jag avvaktar med dessa tillsvidare. Arbetet med att underhålla spelstatistiktjänsten (addera nya spel, addera nya plattformar, addera funktioner och uppdatera när en market place ändrar sitt sätt att presentera sina listor osv) tar mycket tid. Jag undersöker nu möjlighet att lägga ut detta arbete. Jag undersöker hur detta skall finansieras, återkommer om detta.

Spelstatistik (3 mars 2012)
Arbete pågår att få igång spelstatistiken pga server crash.

G5 utvecklar spel till ny plattform, Nook (18 februari 2012)
G5 kommer att släppa spel till Nook Color och Nook Tablet. De första spelen som släpps är Stand O'Food, Supermarket Mania och Mahjongg Artifacts. Följ listplaceringarna för G5s Nookspel på G5 Info under Spelen/Nook.

G5 Info följer nu placeringarna i Ryssland (9 februari 2012)
G5s iOS listplaceringar för Ryssland finns under "Spelen" och iPhone/iPad.

G5 rusar på börsen (2 februari 2012)
Se kommentarer under "Analyser".

G5 Info följer nu placeringarna i Korea (1 februari 2012)
I slutet av förra året öppnade Apple upp för försäljning av spel på Appstore i Korea. G5s iOS listplaceringar för Korea finns under "Spelen" och iPhone/iPad.

G5 vann flera pris i Best App Ever Awards 2011 (27 januari 2012)
G5 hade 8 spel nominerade i olika kategorier i Bestappever 2011. 287 643 appar var med i nomineringen och över 1,1 miljoner röster på de nominerade spelen.

Best Free to play game: Virtual City Playground Android andra plats
Best Adventure game: Kaptain Brawe iOS andra plats
Best Casual game: Crystal Portal Android tredje plats
Best Game series: Stand O'Food 3 Android tredje plats

Honorable mentions
Best Casual game: Stand O'Food 3 Android
Best Board game: Mahjoong Artifacts 2 iOS
Best Simulation: Virtual City Playground iOS
Best Strategy game: Virtual City Playground Android

G5 planerar att släppa 180 apps under 2012 (25 januari 2012)
G5 skriver på sin "corporate" sida "G5's portfolio consisted of over 120 apps at the end of 2011. By the end of 2012, G5 aims to grow it to over 300 apps."

G5 ägarstatistik (24 januari 2012)
Den typiska G5 aktieägaren är en 34-årig man. Det är stor spridning i ålder hos aktieägarna, yngsta är 4 år och äldsta 95 år. Medelåldern är 47 år och medianåldern 45 år. Den mest frekventa åldern bland aktieägarna är 34 år. Fördelningen mellan manliga och kvinnliga ägare är 83/17. Källdata från Euroclear 2011-12-30. Mer info om aktieägarna.

Bilderna från bolagspresentation av G5s VD (17 januari 2012)
G5 har släppt bilderna som presenterades på företagspresentationen tidigare i januari.

Dagens bolagspresentation av G5s VD (11 januari 2012)
G5s VD var i Stockholm idag för att presentera bolaget hos olika aktörer på den finansiella marknaden, jag deltog på den hos Remium. Intresset var mycket stort, fullsatt till skillnad för några år sedan då det var den lilla trogna skaran som dök upp på liknande tillställningar. G5 har tidigare definierat en titel som utvecklats till olika plattformar som flera spel, nu när man säger att man skall utveckla 50-tal spel under 2012, så är det 50 titlar som kommer ut på flera plattformar, så det blir dubbelt så många som under 2012 jmf med 2011.

Alla G5s titlar kommer att komma ut som "playground", dvs freemiumspel som tex Virtual City Playground. Alla släppta spel har varit lönsamma, inga spel som floppat. Payback tiden ligger runt några veckor till månader, speciellt porterade spel ger pengarna tillbaka snabbt medans nya IPn tar längre tid. Det framgångsrika spelet Special Enquiry Detail äger G5 rättigheterna till som en deal vid utvecklingen av del 2 i serien.

VD har flyttat till USA och sitter tillsammans med 2 andra som jobbar med marknadsföring, i Moskva jobbar ca 15 med management och projektledningen samt resten i Kharkov där all utveckling av spelen görs. Vlad menade det var den bästa och kostnadseffektiva organisation som man kan ha, och det är dom kända för att ha historiskt, koll på pengarna. Ingen verkar ha reagerat på att prognosen har höjts om man går på dagens presenterade siffror som sa en dubblering av omsättningen under 2012 jmf mot 2011, dvs 2*47Mkr=94Mkr och 87Mkr som prognosen är på, nästan 9% högre, idagsläget spelar det mindre roll, aktien är grymt undervärderad.

Flera G5 spel är nominerade till Bestappever 2011 (6 januari 2012)
Nordic Investor har sammanställt alla G5 spel som är nominerade till Bestappever 2011, det finns även länkar för att rösta på spelen.

2011 i linje med tidigare prognos (5 januari 2012)
G5 meddelade idag att man ligger i linje med sin prognos för 2011, intäkter på 47 MKr, ett rörelseresultat på 16,5 MKr och en vinst per aktie på 1,9 Kr. G5 har haft en stark tillväxt sedan man bytte affärsmodell 2009 till att utveckla egna och distribuera andras spel på de nya plattformarna som iOS och Android. Årliga ökningen av omsättningen har legat på över 100% de senaste två åren och under 2012 förväntas omsättningen hamna på hela 87Mkr, vilket är prognosen som i stort sätt bekräftades i dagens PM, man nämde den inte men man ändrade inte heller den utan skrev "G5 har vuxit snabbt under 2011, och ledningen fokuserar på att bibehålla koncernens höga tillväxttakt under 2012."

Omsättningen kommer till stor del från de 33 miljoner nedladdade iOS och Androidspel där en del av dessa köps (gissning 10-15%). Det är fakta, dessutom växer marknaden för mobilspel enormt i samband med att fler och fler går från "vanliga" telefoner till smart phones så kan G5 fortsätta att sälja sina spel i samma takt så är G5 mycket undervärderad. G5 har en mycket bra kostnadsmedvetenhet som man visat i sin tidigare affärsmodell när man jobbade uppdragsstyrt mot bl.a. EA. G5 startade 2001 och har lång erfarenhet av branchen och ett mycket starkt management som dessutom är stora aktieägare. Framtiden ser ljus ut för G5.

G5 VD intervju i Pocket Gamer (2 januari 2012)
Pocket Gamer har gjort en intervju med G5s VD Vlad Suglobov.






Nyheter 2006    Nyheter 2007    Nyheter 2008    Nyheter 2009    Nyheter 2010    Nyheter 2011    Nyheter 2012