G5 Info - Allt om G5 Entertainment

Nyhetsarkiv 2007

Kommentarer inför 2008 (29 december 2007)
Läs kommentarerna under "Analyser".

God Jul och Gott Nytt År önskar G5 Info  (22 december 2007)
till alla aktieägare i G5 Entertainment och alla anställda som gjort G5 till en av världens ledande mobilspelsutvecklare.

T34 vs. Tiger på topp 10 listan i Ryssland  (16 december 2007)
G5s stridsvagnspel T34 vs. Tiger som lanserades i Ryssland den 16/11 låg på 9:e plats bland dom mest sålda PC spelen den 5 december på ryska Soyuz.

G5 säljer en licens för datorstödd gränssnittsdesign  (11 december 2007)
G5 har sålt en licens till en av Rysslands största mobiloperatörer för att använda G5:s unika lösning för datorstödd gränssnittsdesign och kvalitetssäkring. Under 2008 förväntas avtalet generera order för belopp som motsvarar flera projekt inom G5:s kärnverksamhet mobilspelsutveckling. Det finns även potential för att sälja fler licenser, eftersom G5 äger alla rättigheter och det står G5 fritt att licensiera lösningen över hela världen, förutom i Ryssland där den är knuten exklusivt till kunden under två år.

Det här är det klart största avtalet för G5 hitills samtidigt som det finns potential för flera avtal. G5 behöver bara ta utvecklingskostnaden en gång för att sedan sälja rättigheterna till att använda denna till så många operatörer i världen som är intresserad. Enligt G5 är lösning unik på marknaden och G5 äger alla rättigheter.

G5 lanserar reklamapplikation för Johnny Walker (6 december 2007)
G5 Entertainment har utvecklat en innovativ applikation för marknadsföring via mobil för Johnny Walker Red Label.

”Det finns oändliga möjligheter med marknadsföring via mobil – det är bara fantasin som sätter gränserna. Det är ett nytt sätt att marknadsföra: bärbart, uppkopplat, interaktivt, engagerande – ett sätt som tidigare marknadsföringsmetoder inte klarar av. Vi har bara precis börjat utforska detta enorma område och vi diskuterar nu nya intressanta projekt.”, kommenterar Vlad Suglobov, vd för G5.

T34 vs. Tiger 2:a mest förbokade PC spelet på GoGamer (4 december 2007)
Den engelska versionen av G5s stridsvagnsspel har gått att förboka på GoGamer sedan en vecka tillbaka. Spelet ligger på 2:a plats bland förbokade titlar, 7:e plats i kategorin "Battlefield Simulations" och 37:e plats i kategorin "Simulations". Det säljer bättre än riktigt stora titlar, men det är svårt att bedömma hur många som förbokat spelet. Efter första vecka kan förbokningarna avta, det kan vara intressant att bevaka spelets position för att få en uppfattning över försäljningen.

G5 lanserar Hollywood Star (4 december 2007)
G5 släpper ett orginalspel inom en ny genre för G5, som omväxling till alla kända licensierade titlar. G5 lägger ytterligare en stor förläggare till kundlistan, In-Fusio.

Insider utökar (30 november 2007)
G5 har infört en insiderförteckning på hemsidan. Enligt den har Anders Nilsson i Styrelsen dubblerat sitt innehav, även VD har utökat något, dessutom äger alla i styrelsen aktier i G5. Det finns inget krav på insiderförteckning enligt noteringsavtalet med MTF Nordic, så en frivillig lista är mycket positivt och visar på en stor öppenhet.

En uppdaterat aktieägarlista är tillbaka på hemsidan, det är samma 10 ägare som tidigare vilket tyder på en långsiktighet, dessa äger 58% av bolaget och en majoritet har gjort utökningar.

G5s T34 vs. Tiger släpps även i hela Europa (27 november 2007)
Den internationella förläggaren Lighthouse Interactive har förvärvat de exklusiva rättigheterna för distribution av G5s PC spel T34 vs. Tiger över hela Europa. Försäljningsstart i Europa förväntas bli i slutet av första kvartalet 2008. Förläggaren har meddelat tidigare att man skulle förhandla land för land, men nu får man en distributör för hela Europa vilket är mycket positivt. G5s chanser till royalty ökar markant.

G5 lanserar Star Wars - The Empire Strikes Back (24 november 2007)
G5 Entertainment är utvecklaren bakom det nya Star Wars spelet, The Empire Strikes Back, något som G5 Info skrev om redan i somras. Förläggare av spelet är THQ Wireless som även ligger bakom ett annat spel som G5 jobbar på.
Star Wars - The Empire Strikes Back

Rapport från media och investerarträffen (15 november 2007) Uppdaterad
G5 Info deltog på dagens investerarträff med G5s VD och Anders Nilsson från Styrelsen. Ett sammandrag finns att läsa under "Analyser", VDs Powerpointpresentationen fick vi dock ingen kopia på.

Q3 rapporten innehöll inga överraskningar som förväntat och låg helt enligt prognos.

Mobilspelsmarknaden värd 10 miljarder dollar 2009 (7 november 2007)
Juniper Research spår i sin senaste rapport att marknaden för mobilspel är värd 10 miljarder dollar 2009. Det som driver tillväxten i mobilspelsbranschen är i huvudsak ökad popularitet för casualspel, speciellt i tillväxtmarknader som Indien, förbättrad hårdvara och grafik samt att fler mobiler är nu anpassade för spel.

I juni 2007 fanns det 324 miljoner konsoler (PS2, PS3, PSP, Nintendo GBA, DS, GameCube, Wii och Xbox360) jämfört med 2,8 miljarder mobiltelefoner, där det i merparter är möjligt att spela spel.

Trots dom höga intäkterna från mobilspel så är penetrationen fortfarande låg hos dom 2,8 miljarder mobilanvändarna. Endast 7,2% beräknas ladda ned spel idag, en siffra som förväntas öka. Junipers rapport

Kommentarer inför Q3 rapporten (6 november 2007)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Årets prognos uppfylld (30 oktober 2007)
Som G5 Info skrev för några dagar sedan var det nya uppdraget ett AAA-mobilspel vilket gör att årets prognos på 10Mkr i omsättning är uppfylld med två månader kvar på året, detta under förutsätts att inga problem uppstår som förseningar t.ex. Eftersom det återstår 2 månader till och VD säger att man har mer kapacitet för nya projekt och att man förväntar sig fler uppdrag så finns det chans till att prognosen överträffas, dock kommer merparten av intäkterna hamna på Q1.

Lanseringsdatum för T34 vs. Tiger bestämt (29 oktober 2007)
G5s PC stridsvagnsspel T34 vs. Tiger kommer att lanseras i Ryssland den 16 november enligt spelets ryska förläggare IDDK. Information kring lansering i Europa och USA kommer inom kort. Spelet lanseras under den bästa försäljningssäsongen och med väldigt liten konkurrens i sin marknadsnisch. G5 och IDDK har utvecklat spelet i nära samarbete med spelcommunityn SimHQ.com, där man varit mycket positiva till spelet.

Projekt Anabel (25 oktober 2007)
Star Wars Episode V The Empire Strikes Back stämmer bra in på beskrivningen av projekt Anabel, spelet baseras på en av världens populäraste filmer. Förläggaren är THQ Wireless och lansering sker i december.

"The screenshots certainly look good, with isometric viewpoints and crisp, clean graphics a go-go. The quality of Star Wars mobile games has been a bit variable, but we're hoping this one's a winner."



AAA mobilspel (24 oktober 2007)
Det nya avtalet är med mycket stor sannolikhet ett AAA mobilspel. G5s prognos för 2008 bygger bl.a. på att 4-5 mobilspelsteam är sysselsatta. För tillfället har G5 4st mobilspel under utveckling:
- Veckans nya avtal
- Jade, släpps Q4 2007
- Ruby, släpps Q1 2008 (troligen jan-feb)
- Sienna, släpps under 2008 (troligen mars-april)

VD är denna vecka i USA för att diskutera nya uppdrag.

Nytt avtal (22 oktober 2007)
G5 har startat arbetet på ett nytt projekt till en befintlig kund, mer detaljer kommer att meddelas efter det att kontraktet genomgått kundens legala granskning. Det framgår inte av pressreleasen vad uppdraget gäller, om det är ett AAA mobilspel eller något annat.

Fördröjd lansering (21 oktober 2007)
G5s spel som blev klart 13/6 har inte lanserats än. Spelets förläggaren som G5 Info mycket tidigt avslöjade är franska In-Fusio. I mitten av sommaren blev dom uppköpta, vilket orsakat interna förändringar och förseningar. Därför har spelets lansering försenats, spelet är under portering och G5 har fått sina pengar, spelet skall komma ut under året i alla fall.

G5s första reklamapplikation lanseras i höst (16 oktober 2007)
Reklamapplikationen som är den första för G5 är färdigställd sedan en tid tillbaks, kunden har flyttat på lanseringen, som nu skall ske i höst. Den fördröjda lanseringen påverkar inte G5s resultat. VD tror på fler liknande projekt för G5.

G5 satsar på hög kvalitet för sitt första PC casual spel (14 oktober 2007)
G5 Info kan avslöja att G5 har bestämt sig för att satsa på en högre kvalitetsnivå för deras första PC casual spel, vilket innebär att spelet inte är färdigt som planerat. Ursprungligen skulle spelet vara klart Q3 och releaseas under Q4. Detta är G5s första spel i genren och man vill vara säker på att leverera ett spel som är riktigt bra. Detta borde innebära att chansen till att spelet generera royalty ökar markant, ett lyckat spel kan generera tiotals miljoner kronor i royalty, se tidigare beräkningar i nyheten 11 juni.

Detta beslut påverkar inte vinstprognosen för 2007 och 2008, eftersom G5 inte räknar med royalty i dessa. Om spelet hade släpps under 2007 så skulle royalty utbetalningarna i alla fall skett under början av 2008. Det finns en spelbar version av spelet, men G5 släpper inte ut någon info kring spelet i detta läge. Det finns inget bestämt releasedatum utan spelet släpps när G5 anser att det håller rätt kvalitet, vilket skulle kunna ske som planerat under Q4.

Första året med G5 på börsen (1 oktober 2007)
Aktien har gått bra på senare tid, G5s börskurs har stigit med 120% jämfört med emissionskursen på 3kr. Det går inte att klaga på omsättningen i aktien heller, drygt 13 miljoner aktier, vilket motsvarar 220% av bolaget och 325% exklusive ledningens orörda aktier. G5 har under det senaste året utvecklats till att bli en av de ledande mobilspelsutvecklarna i världen.

G5 tar nytt AAA-mobilspelprojekt (26 september 2007)
Läs kommentarerna under "Analyser".

T34 vs Tiger går guld (24 september 2007)
Utvecklingen och testningen av T34 vs Tiger är slutförd och nuvarande release kommer att bli "Gold master" för den ryska releasen enligt IDDK. Inga mer nyheter om en västutgåva.

G5 Infos nyheter via mail och Messenger (20 september 2007)
G5 Info utökar nyhetskanalerna, sedan tidigare går det att få nyhetsrubrikerna via RSS. Nu går det även att få nyheter till sin iGoogle sida eller till Windows Live® Messenger eller Windows® Messenger, din e-mail, eller din mobiltelefon.

T34 vs Tiger demo (20 september 2007)
En alfaversion av en demo till T34 vs Tiger har funnits ute på nätet under några veckor, någon betatestare som lagt ut den, förläggaren var inte så glad över det. Demon har fått positivt mottagande på SimHQ, samma spelcommunity som totalsågade G5s tidigare helikopterspel. Spelet skall släppas i Ryssland inom kort, IDDK som är den ryska förläggaren har inte nått ett avtal om distribution över hela världen, utan dom tror kanske det blir ett avtal land för land.

Gratis AAA-titlar för nedladdning (11 september 2007)
Reklamfinansierade mobilspel har tidigare kommit från små utvecklare via mindre förläggare, men nu släpper Hands-On ut ett antal större titlar som t.ex. Call of Duty 2 via Gamejump. Det går att ladda ned spelen direkt till mobilen eller till datorn. Eftersom spelet laddar ned reklam till mobilen så är ett abonnemang med fast pris att föredra.

Försäljningsframgångar för G5s spel (4 september 2007)
G5 har fått ett uppdrag att portera ett tidigare utvecklat spel till fler mobilmodeller. Vilket beror på att spelet sålts bra och förläggaren vill nå ut till en ännu större marknad, vilket är det positiva i nyheten, porteringsarbetet i sig ger inga större intäkter. G5 har tidigare fått porteringsuppdrag som inte annonserats ut via pressmeddelanden. Spelet är troligen Irritating Maze som har legat på SkyZones topplista sedan Q4 2006.

G5 bekräftar också att man för diskussioner om ett antal nya projekt med flera kunder vilket kanske inte var någon överraskning. Hur många projekt som G5 måste ta för att nå upp till årets prognos är svårt att säga utan att veta hur betalningsmodellen ser ut, nu kommer det definitivt krävas fler än ett projekt eftersom hela projektbudgeten inte kommer att bokföras under 2007. Vi kan se fram mot en höst med många G5 nyheter, nya avtal, PC casual release, 3st mobilreleaser, release av reklamapplikation, reklambyråns övriga potentiella kunder och release av T34 vs Tiger.

G5 Info fyller 1 år (2 september 2007)
Hemsidan har sedan starten för drygt ett år sedan fått 6 700st besök med 19st unika besökare per dag i snitt. Med endast 228st aktieägare i G5 så får det betraktas som relativt bra siffror. Så länge det finns någon som läser och att det finns något att skriva så lever hemsidan vidare. Det senare är det nog inget problem med.

Intervju, Sony Ericsson (28 augusti 2007)
Pocketgamer har pratat med Peter Ahnegard på Sony Ericsson om framtidens mobiltelefoner och mobilspel.
 
"The power of the phones we're creating now is phenomenal. Smartphones like the W960, P1 and associated families have hardware acceleration and OpenGL ES and are capable of providing gaming experiences on a level similar to PSP, certainly somewhere between PS1 and PS2."

"...hardware is advancing incredibly fast. In two years I'd expect to see something like a Pentium 2 1GHz processor and memory of 60Gb in your handset."

G5s första avtal inom nytt affärsområde (23 augusti 2007)
I april anställdes en chef till G5s nya affärsområde mobila tjänster för att hantera bolagets snabbt växande intäkter från utvecklingen av mobilapplikationer och tjänster utan spelanknytning (intäkterna har mer än sexfaldigats sedan samma period 2006). Idag annonserades ett nytt avtal ut inom mobila tjänster, G5 skall utveckla ett användargränssnittet som är en del av ett större kommunikationssystem för ett ryskt företag.

Avtalets omfattning avslöjas inte, men eftersom G5 endast verkar utveckla klientdelen i mobiltelefonen så bör budgeten vara lägre än e-post applikationen som var likvärdig med ett större mobilspel. "Med detta och andra projekt som håller på att diskuteras lägger vi nu grunden till det som ska driva G5:s tillväxt utanför spelsegmentet under de kommande åren." skriver G5 i sin pressrelease.

T34 vs Tiger (23 augusti 2007)
Franska speltidningen PC 4 War gör en serie artiklar om G5s PC spel T34 vs Tiger. Utgåva nr 27 ger en introduktion till spelet och utgåva nr 28 innehåller en preview och en intervju med utvecklingsteamet. PC 4 War ges ut i Frankrike, Belgien, Schweiz och Canada.

Kommentarer till Q2 rapporten (21 augusti 2007)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Reklam, tillväxtområde för G5 (9 augusti 2007)
G5 har samma goda marginaler på reklamapplikationerna som deras AAA-titlar.

G5s första applikationen har tagit runt 2 månader att utveckla och skall användas i samband med en reklamkampanj. VD har sagt om liknande applikationer skall användas vid en produktlansering så kommer intäkterna vara betydande och ge ett extra återkommande intäktsflöde.

VD är nöjd med dom kunder som den amerikanska reklambyrån kan erbjuda och hoppas kunna utvidga samarbetet. Dom två kunder vi sett hittills är mycket kända och stora, frågan är hur många potentiella kunder som denna reklambyrå kan erbjuda? Och har dom gjort ett strategiskt val och bestämt att satsa på mobilreklam för alla deras kunder?

Stora varumärken satsar enorma summor på reklam (flera miljarder kr/år), frågan är hur stor budget man satsar på mobilreklam, 3 månaders utveckling och en 1/2 AAA-titels budget eller mer?

Pocketgamer och andra medier har uppmärksammat SAABs mobilreklam som utvecklats av svenska Mobile Interaction.

Kommentarer inför Q2 rapporten (5 augusti 2007)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Uppdatering kring G5s kommande mobilspel (30 juli 2007)
G5 Info spekulerade tidigare att G5 jobbade med titlarna Alien och Spyro, ny information visar att så inte är fallet. Den officiella info som finns om de två spelen är:
- Release Q4 2007
- Ny kund (samma för båda spelen), dvs inte EA, Disney, In-Fusio eller SkyZone
- Ledande internationellt mobilspelsförlag
- Ena spelet baseras på en av världens populäraste filmer
- Det andra på en populär videospelslicens
- Licenserna är extremt populära över hela världen bland en enorm mängd människor

Ingen storfilm skall släppas under Q4 som stämmer in på beskrivningen och är underlag för ett mobilspel. Tittar man på vilka konsolspel som skall släppas hittar man Star Wars: The Force Unleashed som släpps på DS och PSP under november samt till NG under nästa år.

Extra bolagsstämma (28 juli 2007)
Revisorn föreslås bytas ut då kostnaderna har varit orimligt höga i förhållande till företagets storlek och det utförda arbetet, revisionen kostade G5 146 000kr under 2006.

Anders Nilsson föreslås som 4:e styrelseledamot med ett arvode på 80 000kr vilket innebär att det totala styrelsearvodet skulle uppgå till 240 000kr. Anders grundade IT-bolaget VIS-able med sin bror Gunnar som sedan såldes för 175 miljoner kr till ett amerikanskt bolag under 2000. Nu jobbar han bl.a. med sammanslagningar och företagsförvärv. Anders har jobbat som rådgivare till styrelsen sedan april i år vilket kanske tyder på att ett företagsförvärv är närmare än vi tror. Att utöka styrelsen var något som Aktiespararnas Riksförbund begärde under årets ordinarie stämma.

The Simpsons recensioner (25 juli 2007)
Pocketgamer, WGWorld och IGN har gett spelet betyget 40%, 60% respektive 60%. Det som har dragit ned betyget är att man tycker att spelet är för kort och för enkelt, men i övrigt tyckte dom att grafiken och känslan var bra. Att spelet är kort och lätt kan man inte lasta G5 för, dom följer förläggarens specifikation för spelet. G5 har troligen varit hårt uppstyrda kring handlingen och dialogen som är skriven av manusförfattarna till TV-serien Simpsons. Spelet ligger på första plats på Verizon Wireless med ett användarbetyg på 4 av 5. EA var så nöjda med spelet att dom ville ge G5 mer jobb, vilket dom troligen redan gjort med det senaste mobilprojektet.

G5s nya mobilspel: The Simpsons (17 juli 2007)
Som G5 Info tidigare "gissat" var det The Simpsons som G5 jobbade på och EA var förläggaren. Samma förläggare som var så nöjd med resultatet att dom ville ge G5 mer uppdrag omgående. Därför är det mycket troligt att EA ligger bakom uppdraget som offentliggjordes den 20/6, förläggaren beskrevs som en av de tre största förläggarna i världen, samma beskrivning som användes för EA tidigare. Spelet skall baseras på ett av världens mest populära och värdefulla pc-spelslicenser. G5 Info spekulerade tidigare om att det skulle kunna vara Battlefield, men enligt initierade källor är detta inte fallet.

Ny ägarlista (12 juli 2007)
G5s grundare ligger kvar i topp med oförändrat innehav, men sedan finns det en del större förändringar. Några ägare som varit med från börsintroduktionen har minskat eller sålt av helt. Ägarspridningen har ökat något, topp 10 står för 58% av aktierna jämfört mot 66% för 6 månader sedan. Antalet aktieägare ökar med 52 till 228st.
Aktieägarlistan 29/6 2007

Jadestone (8 juli 2007)
Svenska Jadestone som utvecklar mobilspel och online multiplayerspel har ökat omsättningen 375% på 3 år, men går med förlust med 1/2 miljon 2006. Bolaget är privatägt och värderades till 85,5Mkr under 2006 då Boss sålde 20% andel för 17,1Mkr. I slutet av 2006 köpte PAF en större andel för 45Mkr, men hur stor andel är inte känt. Bolagets värdering är troligen över 100Mkr.

Jadestone 2006 (2003)
Omsättning: 30 Mkr (8Mkr)
Resultat: -0,5 Mkr (0,8Mkr)
Antal anställda: 60 (30)

G5 växer ganska hyggligt också, 183% ökade omsättningen för mobilspelen under 2006 med en vinstmarginal på 27%. Omsättningen hamnar över 10Mkr i år med chans till royalty som läggs direkt på resultatet som förväntas överstiga 2Mkr. G5 värderas till 24Mkr.

Stark tillväxt för G5 (6 juli 2007)
Årets prognos är redan uppfylld inräknat projekt som är under diskussion. VD besökte förra veckan ett antal förläggare och visade upp b.l.a. spelprototyper vilket betyder att det kan komma nya avtal inom kort. Under Q3 frigörs resurser från PC-spelprojekten vilket kan innebära ytterligare intäkter under 2007, enligt VD finns det redan en plan för dom. VD bekräftade till G5 Info att utsikterna för att nästa års prognos uppfylls är mycket sannolik. G5 handlas nu till ett p/e kring 8 på nästa års vinstprognos som endast bygger på fasta ersättningar, royalty och intäkter från distributionsavtal tillkommer sedan på toppen av resultatet. På årets prognos handlas G5 nu till p/e 14, överträffas prognosen med 25% motsvarar det p/e 11.

The Simpsons - Minutes to Meltdown (4 juli 2007)
EA mobiles spel till nya Simpsons filmen kommer att släppas i samband med premiären 27/7. Det framgår ingenstans vem som utvecklat spelet, troligen meddelas det först när spelet releasas.

Royaltyberäkning för T-34 vs. Tiger (2 juli 2007)
Stridsvagnsspelet T-34 vs. Tiger som släpps under Q3 har gett G5 en fast ersättning som beräknas ligga kring 3,5 miljoner kr, utöver detta finns möjlighet till royalty. För att få en uppfattning av storleken på royaltyn måste vi använda många antaganden. Antag att royaltyn räknas av från projektbudgeten så G5 får royalty när hela projektbudgeten är återbetald och att royaltyn räknas från MSRP (Manufacturer's suggested retail price). Antag royalty=20%, Cost of goods=5%, ÅF marginal=20% och att spelet kostar runt 32$ i butik. Det innebär en cutoff på 100 000 ex, efter detta skulle G5 få 35kr per sålt spel.
Försäljning       Royalty
100 000 ex      36kkr
150 000 ex      1 800kkr
200 000 ex      3 600kkr
300 000 ex      7 100kkr

Förläggaren når breakeven vid 20 000 ex så ett expack kommer nog som kan ge nästan lika mycket royalty till. G5s bäst säljande PC spel släpptes i Ryssland 2005 med 120 000 och 100 000 sålda ex. T-34 vs. Tiger kommer även släppas i USA, men frågan är hur stor marknaden är för denna produkt? G5 har i stort sett lämmnad fullpris PC marknaden p.g.a minskade marginaler och satsar istället på PC casual spel där marginalerna och chansen till royalty är högre. Se royaltyberäkningen nedan 11/6.

Mobilen blir nya spelkonsolen (25 juni 2007)
Ny Teknik skriver om potentialen för mobilspel. "Anledningen till att fler kommer att spela på mobilen än på pc-spel och spelkonsoler är att det finns så många som har mobiltelefoner."

G5s kommande mobilspel? (24 juni 2007)
Genom att ta del av pressreleaserna om mobilspelsprojekten och annan öppen information drar G5 Info följande slutsats:
Simpsons the movie, EA, sommaren 2007
Originalspel/populär ide', In-Fusio, sommaren 2007
Alien vs. Predator 2, Vivendi, Q4
The Legend of Spyro: Eternal Night, Vivendi, Q4
Battlefield: Bad Company, EA, försäljningsstart Q1 2008

Insider har köpt G5 aktier motsvarande 1 % av bolaget (23 juni 2007)
Enligt röstlängden från årsstämman representerade styrelsemedlem Adam Cowburn 60 000 st aktier genom ett bolag. Adam hade inget tidigare innehav vilket innebär att han har köpt 60 000 st aktier vilket motsvarar 1 % av G5.

G5s projekt Ruby = Battlefield? (21 juni 2007)
G5s nya mobilspelsprojekt med en av de tre största förläggarna som kund bygger på en av dom populäraste PC titlarna. Kunden är troligen EA som man precis har avslutat ett mobilspel för som bygger på en stor filmtitel. På GDC 2006 meddelade EA att man skulle förlägga följande titlar till mobil, Battlefield, Sin City, Medal of Honor, Sims, and Need for Speed. Den titel som inte har släpps än är Battlefield.

Årets prognos uppfylld redan vid halvtid (20 juni 2007)
Årets prognos kommer att hållas i och med dagens mobilavtal och andra uppdrag som är under diskussion, säger G5s VD. För att komma upp till 10Mkr i omsättning krävs ett till mobilspelsavtal, vilket troligen är i hamn, men inte är undertecknat. Knappt halva 2007 har gått och G5 har redan uppfyllt årets prognos, det borde finnas en stor chans att prognosen överträffas.

Dom som har följt avsluten i aktien har säkert upptäckt att en aktiepost alltid köps från säljssidan i slutet av dagen senaste veckorna, det är alltid samma mäklare. Detta har varit speciellt tydligt dagar med låg omsättning. En medveten uppjustering av slutkursen nu när kursen har stigit rejält kan tyda på ett förestående uppköp där G5s aktier skall användas som betalning, och priset beräknas på en medelkurs. Eller så är det bara en tillfällighet.

Ett lyckat PC casual spel kan ge G5 mycket stora vinster (11 juni 2007)
Budgeten för G5s första PC casual spel uppskattas ligga på max 500 000 kr. Hälften av budgeten står distributören för och resterna del står G5 för. Cutoff beräknas ligga kring drygt 3 000 sålda spel, därefter börjar G5 tjäna mellan 70 till 83 kr per sålt spel (royalty 51-60 % på 20 dollar). Breakeven nås efter dryga 6 000 sålda spel. Försäljningen av denna typ av spel ligger allt mellan 0 och flera miljoner exemplar. En del ryska spelutvecklare har kommit upp i hundratusentals sålda spel, något som G5 också vill uppnå.

Om G5s spel blir framgångsrika så blir vinsten mycket stor då marginalerna blir gigantiska. G5s prognoser bygger bl.a. inte på royalty, utan det är extra pengar. En försäljning på ca 55 000 ex motsvarar en förtjänst lika stor som vinstprognosen för 2008 och en försäljningen på ca 85 000 ex motsvarar 2009 års vinst. Om spelet säljer ca 14 000 ex överträffas årets prognos med 25 %. Kommer G5 upp i 150 000 ex pratar vi royaltyintäkter över 10 miljoner kr.

G5 har nu en bra mix av AAA mobilspelsprojekt med garanterad intäkt som ger höga marginaler samt egna PC casual spel som kan ge gigantiska marginaler.

G5 får mer än 50 % i royalty för nya spel (6 juni 2007)
Läs mer under "Analyser".

G5 tecknar världsomspännande distributionsavtal för PC casual spel (5 juni 2007)
Ryska Alawar Entertainment skall distribuera G5s första PC casual spel i Ryssland samt över världen via ett nätverk av marknadsledande partners som RealArcade, Big Fish och Oberon med flera. G5s mål är att producera ett flertal spel varje år som bygger på egna varumärken. Marknaden för nedladdningsbara spel förutsägs stiga till 2 miljarder dollar fram till 2010, bara i USA. I Ryssland växte marknaden med 20 % per månad under föregående år.

Enligt VD har distributören delfinansierat utvecklingskostnaden med ungefär 50 %. "Vi har råd att bekosta resterande  50 % och samtidigt hålla en mycket god vinstmarginal" säger VD. G5 kommer att äga immaterialrätten (IP) till spelet, varumärket, källkoden och rätten till uppföljare. Alawar Entertainment kommer att betala G5 royalty för varje sålt spel. Förskottet dras från royaltyn vilket innebär att G5 tjänar pengar först när förskottet är återbetalat. Det är standardavtal i branschen med förskott, royalty per sålt spel och en cutoff (när förskottet är återbetalat). Förskottet är inte stort, så spelet borde generera royalty mycket kort efter säljsstarten säger VD. Enligt VD skall avtalet vara mycket fördelaktigt, G5 Info kanske återkommer om royaltynivån.

PC casual spel som har utvecklats tidigare i Ryssland har sålts i hundratusentals exemplar och genererat miljontals dollar i intäkt. G5 siktar mot det, det kanske tar 2 eller 3 spel innan vi har den försäljningen säger VD. Spelet kommer troligen kosta runt 20 dollar.

Nya avtal pågång (1 juni 2007)
Som G5 Info tidigare skrivit, pitchar G5 för två stora mobilspelprojekt. Båda förläggarna är tidigare kunder till G5 och avtalen skall undertecknas inom kort erfar G5 Info. Det är inte sagt att projekten går till G5, men dom borde ligga bra till enligt senaste pressreleasen. Ena förläggaren är troligen Disney och den andra EA (Jamdat). Därmed skulle årets prognos redan vara i stor sett uppfylld.

G5s reklamprojekt kan ge en betydande och stabil intäktsström  (31 maj 2007)
Enligt G5s VD skall reklamapplikationen lanseras samtidigt med en reklamkampanj inom en snar framtid. Om kunden anser att applikationen kan användas vid en produktlansering kan detta ge G5 en betydande och stabil intäktsström. Kunden har varit nöjd med vad dom har sett hittills. På frågan hur applikationen fungerar, operatörsberoende, mobiltelefoner som stöds, hur reklamapplikationen laddas ned till mobilen svarar VD, det kommer du att kunna se själv inom kort.

G5 levererar ett förstklassigt mobilspel inför kommande lansering av en storfilm  (28 maj 2007)
G5 är färdig med utvecklingen av mobilspelet som påbörjades under december förra året. Förläggaren är en av de största mobilförläggarna i världen samt topp 3 av videospelsförläggarna. Som G5 Info tidigare spekulerat kan det vara EA (Jamdat) som är kunden samt spelet skulle då vara Simpsons The Movie. Kunden är mycket nöjd med resultatet och nya projekt är under förhandling för omedelbar start. Detta skickar ut bra signaler till andra förläggare i branschen och ökar på G5s chanser till fler lönsamma mobilspel. G5 har mycket goda relationer med dom största förläggarna och prognosen för i år kommer definitivt hållas, det krävs 2st till mobilspel. Det finns goda chanser att prognosen överträffas.

G5 utvecklar mobilapplikation för reklamsyfte (23 maj 2007)
G5 går in på ytterligare ett område kring mobiltelefoni som kan generera stora intäkter om dom lyckas. Det är inte vilken kund som helst, varumärket ligger på topp 20 i världen (varumärken som är värda mellan 16 och 67 miljarder $ enligt INTERBRAND). Det är inte en av tobaksjättarna.

Kommentar till årsredovisningen (16 maj 2007)
Royaltyn stod för 8% av intäkterna och 29% av vinsten för 2006. Prognosen för 2007 består och innebär en förväntad omsättning på 10Mkr och en vinst på minst 2Mkr EBIT. I dessa siffror ingår inte någon förväntad royalty. Störst chans till royalty har PC casual spelet som släpps under Q3. G5 har redan intäkter på ca 6,8Mkr (2/3 av prognosen) och behöver två till mobilspel och eventuellt något mindre projekt för att uppfylla prognosen.

I årsredovisningen framstod det som att G5 endast tittar på utvecklingsföretag för förvärv, men VD bekräftar att också förläggare står på listan av möjliga företagsförvärv. Personaloptionsprogrammet för 2007 är inte beslutat än, men kommer troligen innefatta 1-3 nyckelpersoner.

T-34 kommer troligen bli G5s sista hardcore PC CD-ROM spel med nuvarande strategi. Eventuella add-ons kanske t.o.m. licensieras ut på en annan studio. G5 gör helt rätt i att koncentrera sina resurser på spel för en massmarknad där förutsättningar är bättre för ökad vinst och tillväxt. Dessutom är G5 mer framgångsrik i den sektorn. VD har redan en plan för att föra över personal från T-34 projektet när det avslutas till mobil och PC casual projekt.

Scarface fortsätter att sälja bra i USA efter 8 månader från säljstarten, den ligger på topp 10 hos Verizon Wireless, bland storsäljare som Zuma och Tetris. Enligt Disney skall Scarface vara en riktig hit.

Kommentar till Q1 rapporten (11 maj 2007)
G5 fortsätter sin positiva utveckling med en god lönsamhet, vinstmarginal över 20 %. Omsättningen var mycket lägre än vad G5 Info förväntade, men det innebär bara att Q2 blir mycket bra. Därför upprepas:

"G5 har tillräckligt med projekt för att klara årets intäktsprognos samt växa organiskt och hålla samma höga kvalitet. Med dom två nya spelen bör årets intäkter redan vara i samma nivå som för hela 2006, d.v.s. 2/3 av årets prognos redan nu!" /G5 Info 6 maj.

Ny analys, G5 ångar på och fortsätter att övertyga (6 maj 2007)
En ny analys finns att läsa under "Analyser".

Två stora nya mobilspelsavtal (5 maj 2007)
G5 redovisade i förrgår två stora nya mobilspelsavtal där diskussionerna med förläggare började på GDC för 2 månader sedan. Budgeten för dessa spel är större än tidigare projekt och varumärkena extremt kända över hela världen.

Preview video, T34 vs. Tiger (30 april 2007)
G5 och IDDK har producerat en preview video för stridsvagnssimulatorn T34 vs. Tiger som skall releasas under Q3. Filen är ca 80Mb stor och videon 3.32min lång. Tryck på knappen "Download" längst ned på denna sida, Preview video.

Väntan på nya mobilspelsavtal (29 april 2007)
Inga nya mobilspelsavtal har annonserats ut än, trots det kan projekt pågå en tid innan det officiellt skrivs under. G5 Info hänvisar igen till nyheten nedan den 13 april.

Kommentar till läget i G5 (23 april 2007)
En kortare analys/kommentar finns att läsa under "Analyser".

G5 vinner distributionsavtal med Skyzone (17 april 2007)
G5 är utsedd som rysk distributör av Skyzones spel, Duke Nukem Bikini Project, Rocky Legacy, Stargate SG-1, The Crocodile Hunter Operation Rescue och Samurai The Bushido Code. G5 får en fast ersättning för varje sålt spel som kommer att ha ett återförsäljarpris på 5$ exklusive skatt. Dessa spel har potential att sälja tiotusentals ex per titel i Ryssland.

VD fortsatt positiv (13 april 2007)
Flera nya avtal förväntas enligt vad som kommunicerats ut tidigare till marknaden. Inga dåliga nyheter, bara bra.

Nytt datum för bolagsstämman (12 april 2007)
G5s bolagsstämma flyttas till den 1 juni. Orsaken är kopplat till de större aktieägarnas tillgänglighet d.v.s. G5s ledning.

Medlemsanalys från Redeye (11 april 2007)
Aktien steg idag 15 % under stor omsättning efter att G5 fått en köprekommendation via en medlemsanalys från Redeye.
 
Expansionspack planeras redan till T-34 vs. Tiger (10 april 2007)
Enligt IDDK, förläggare av G5s PC stridvagnssimulator planeras redan ett expansionspack. T-34 vs. Tiger släpps i Ryssland i september. Troligen släpps expacket i samband med att spelet releasas i väst. IDDKs PR manager säger: "plans are already in the making for an add-on that will introduce more playable vehicles and expand the campaign to ... let's say ... "the west"".

Uppdatering kring nya uppdrag för G5 (29 mars 2007)
Det nya porteringsuppdraget och förlängningen av 3st projekt som meddelades igår motsvarar intäkterna som G5 får för ett medelstort projekt enligt VD.

G5 har inte förlorat några uppdrag som man pitchar för utan feedbacken har varit positiv. Enligt VD skall svar komma inom 2 veckor för dom spelförslag som skickats till förläggarna, dessutom jobbar G5 på ytterligare ett antal förslag som skall skickas in. Det kommer också att komma upp nya möjligheter kring operatörer och andra mediaföretag.

G5 Info frågade VD i G5 "Are you still optimistic about new orders soon and fulfill the forecast for
2007?"

"I really believe our 2007 forecast is realistic, we're on track, good relations with customers, and I'm positive new assignments are coming."

Kortare analys av läget i G5 (25 mars 2007)
En kortare analys finns att läsa under "Analyser".

Review av Whirlwind over Vietnam (21 mars 2007, uppdaterad 24/3 med ny review)
G5s PC spel som skall lanseras i USA i april har recenserats med blandat resultat, här är några citat "The overall presentation is superb" och "Lack of multi-player and quick missions dampen replay value". G5 Info räknar inte med några större royalty intäkter från WoV, däremot är förhoppningarna desto större för G5s stridsvagnsimulator som skall releasas senare i år.

Uppdaterat, en ny review på Gameranking.com ger WoV betyget B- som motsvarar 75 %. "Whirlwind's cinematic approach and attention to detail makes this a solidly entertaining combat simulation."
Preview av Gamealmighty.com        Gamingtrend.com 60 %        The-laser.com 75 %

G5 är på rätt spår med resultaten för Q1 (19 mars 2007)
VD berättar enligt dagens pressrelease: ”Vi är på rätt spår med resultaten för Q1 2007, enligt prognosen för hela året, samtidigt som de nya projekten kommer att ge en bra grund för ytterligare tillväxt under de kommande kvartalen under året”.

Nya avtal för mobilspel med tidigare kunder kommer troligen meddelas under denna eller nästa vecka. Avtal med nya kunder kan ta längre tid, men allt beror på den interna beslutprocessen hos varje förläggare. 

G5 utvecklar PC casual game (19 mars 2007)
G5 har börjat att utveckla ett casusal game för PC och ev. MAC. Spelet bygger på ett nytt koncept där G5 äger alla rättigheterna. Spelet förväntas att kunna laddas ned genom dom största portalerna på nätet. Intresse finns redan från distributörer. Eftersom G5 äger rättigheterna kommer intäkterna bli större än för licensierade spel.

G5 Info har fått följande kommentar från VD i G5. "It is a new original property which we will keep G5's property. One of the reasons why we decided to go with the development of our own game is that this way we can build up more value in the company, rather then working on contract basis.

There is big difference in PC casual and Mobile market in the original IP part. Casual PC is driven by successful original IP games, while Mobile market is best for branded games. So it is optimal for us to do own games and IP in PC casual and keep doing contract work with good margins for big publishers on Mobile."

G5 i väntans tider (18 mars 2007)
En vecka har gått sedan VD besökte GDC för att träffa världens största förläggare. Resultatet från denna resa har mycket stor betydelse för årets resultat. Enligt VD så närmare sig G5 slutfasen av utveckling av de två mobilspelen som ligger i pipen, därefter finns några portningsuppdrag och en applikation som ger en mindre intäkt samt ett PC spel. Innan besked kommer om nya uppdrag kommer aktien troligen handlas under 3kr och sättas under fortsatt press. Att G5 endast tagit 2st mobilspel efter framgångarna med Pirates och Scarface är en liten besvikelse, men förhoppningsvis kommer fler uppdrag som en ketchupeffekt. Risken i aktien har ökat, men G5 Info är fortfarande positiv till aktien på lång sikt.

Enligt VD har G5s ledning (de tre största ägarna) inte sålt några aktier under veckan eller sedan börsnoteringen. Dom och övriga anställda har troligen sina aktier i Nordnet, och det har inte gjorts några större affärer genom dom. G5 Info har valt att lägga ut listan över de 10 största ägarna vid nyår enligt VPC, listan finns under "aktien".

G5 analys (18 mars 2007)
En analys på G5 Entertainment AB finns publicerad på tabbe.se som ligger i linje med G5 Infos värdering.

Nya uppdrag för G5 (11 mars 2007)
VD besökte Game Developers Conference i San Francisco under veckan för att träffa nuvarande och nya kunder, totalt 15st förläggare. G5 förväntar sig få flera uppdrag efter denna resa. VDs resa i höstas till USA resulterade i två nya uppdrag två veckor senare. Vid denna tidpunkt hade G5s andra stora mobiltitel Scarface inte releasats, som senare fick bra betyg och ligger högt på försäljningslistorna. Med det i ryggen så borde antal uppdrag efter dessa möten vara fler än tidigare, och vi pratar då om riktigt stora titlar erfar G5 Info.

Whirlwind over Vietnam i USA (1 mars 2007)
WoV kommer att släppas på den amerikanska marknaden den 9 april enligt Amazon och EB games. Spelet kommer att kosta 29,99$, ca 210kr. En del nätbutiker använder formuleringen "A helicopter flight simulator from the producers of IL-2 Sturmovik.", vilket kan locka fler att köpa spelet.

Branschkollega till G5 uppköpt (26 feb 2007)
SCi Entertainment har köpt brittiska mobilspelutvecklaren Rockpool Games för upp till 107Mkr beroende på utvecklingen av bolaget fram till 2010. Första betalning är på 16,7Mkr och under 2007-2010 kan ytterligare 90Mkr betalas ut i etapper om 27,8Mkr, 48,6Mkr och 13,9Mkr. Betalning sker mot 50 % kontanter och 50% aktier i Sci.

I köpet ingår också dotterbolagen Ironstone Partners (licenser) and SoGoPlay (utvecklare och förläggare för casual webspel). Rockpool är mest kända för Worms (THQW), MotoGP (THQW), Ronnie O'Sullivan (Player One) and TOCA Race Driver (Codemasters).

Rockpool gjorde en årsvinst tom 30 juni 2006 på 5,8Mkr EBIT med en omsättning på 22Mkr. Om man översätter Rockpools värdering på G5 så skulle G5 aktien kosta 5,6kr en skillnad på 70 %. Pressrelease

G5 lågt värderat trots justerad prognos (21 feb 2007)
En ny analys finns att läsa och på första sidan finns en ny fråga om hur många spel G5 tar fram till slutet av Q1.

Kommentarer från G5s VD kring prognoserna (20 feb 2007)
Den långsiktiga prognosen står fast och är realistisk enligt VD vilket baseras på företagets tillväxtstrategi. Däremot är det svårt att göra prognoser på kort sikt vilket har visat sig nu med två nedjusteringar. Det kan tilläggas att det är ovanligt att göra kortsiktiga prognoser för mindre bolag i spelbranschen överhuvudtaget. Ett p/e på 20 skulle ge en kurs på 17,6kr på 2009 års prognos. G5 Info ställde två frågor idag till VD i G5 om prognoserna:

G5 Info, Why are G5 adjusting the forecast so much now? Is the forecast for 2008 and 2009 realistic when G5 have made 2 profit warnings at a row in less then a half year?

VD G5 "What I was saying is that our goal for 2009 is 30 Mkr\6 Mkr revenue\EBIT. We keep these targets as realistic, based on our growth strategy. Answering the questions regarding how I see us doing in 2007 and 2008, I was giving numbers which are interpolation from where we were at the moment to this goal, and these numbers were meant to be updated, as one cannot possibly give accurate forward-looking forecasts in our industry."

"I see our 2009 target as real, with our mobile games growth (180% from 2005 to 2006, as I mentioned in the presentation) and with our new growth areas as PC casual games development (which will make our PC revenue grow in 2007), and application development for wireless operators. Building lower-cost development office in Vietnam will serve to achieve our profit goals. We will have a healthy profit of 20%+ for the period of our forecast until 2009."

Vinstvarning på -33 % från G5 (19 feb 2007)
G5 sänker prognosen för 2007 med 33 %. Omsättningen förväntas bli 10Mkr och ett resultat på 2Mkr EBIT.

Ytterligare ett vinstrikt år för G5 (18 feb 2007)
Kommentarer till Q4 rapporten och en längre rapport från Q4 presentationen finns under fliken "Analyser".

Möte med G5 (16 feb 2007)
Första rapporten från mötet med G5s ledning idag utöver det som stod i rapporten: Prognosen för 2007 och 2009 är oförändrad. Det PC casual spel som G5 håller på att sälja in bygger på en filmtitel och är för en större förläggare. Inom Q1 förväntas förläggaren bestämma sig. Vi var färre deltagare på detta möte än dom två tidigare.

Mobilspel är framtiden (9 feb 2007)
I-Plays VD menar att konsolmarknaden kommer att bli en nischmarknad i och med att mobilspel blir alltmer populära. Nästa år antas det finnas 2,8 miljarder mobiltelefonabonnenter. Han säger att det finns 5ggr fler mobiltelefoner än konsoler i världen och att det kommer att säljas dubbelt så många mobilspel än konsolspel om två år. Artikel

G5 skall utveckla applikation för rysk GSM operatör (7 feb 2007)
Under 2006 utvecklade G5 3st applikationer för Skylink i Ryssland vilket genererade ca 4% av förra årets intäkter. Dagens avtal gäller en ny operatör och G5 tror att dom även har stor chans att ta fler liknande affärer med befintliga och nya operatörer.

16/2 presenterar VD Q4 rapporten i Stockholm. Innan presentationen har G5 haft sitt styrelsemöte. Kanske att dom på detta möte godkänner eventuellt köp av ett annat spelutvecklingsbolag eller förläggare? Prognosen för 2007 borde i alla fall kommenteras. Om den står fast så är p/e för 2007 lika med 7 med en kurs på 3,4kr.

Funderar på varför man klumpade ihop 3st nyheter förra veckan till en och samma pressrelease om det  inte är för att man har fler affärer som är så gott som klara som skall offentliggöras inom kort?

Blandade nyheter och Q/A med VD (29 jan 2007)
Idag meddelade G5 att dom fått en utökad budget av förläggaren IDDK för PC spelet T34 vs Tiger vilket förhoppningsvis leder till en större försäljning av spelet. På forumet simhq kan man följa diskussionerna mellan IDDK och spel-communityn, dom verkar mycket positiva så spelet kanske blir en framgång.

PC spelet Whirlwind over Vietnam som det är omdöpt i USA kommer att distribueras av Envolved Games. G5 Info har inga större förhoppningar om en försäljningssucce i USA, men spelet kommer troligen generera pengar till G5.

G5 har fått uppdrag att porta ett spel från J2ME till BREW av en stor USA baserad förläggare vilket är positivt, inget större projekt, men kan i förlängningen generera fler liknande uppdrag.

Här är några svar från VD på några frågor som G5 Info skickade till G5:

Q. Is the M&A the key to fulfill the forecast for 2007? Or can G5 grow organically and achieve the forecast.
A. We can do it organically. M&A only if the deal brings value to shareholders.

Q. Are G5 still pitching for 1 PC casual game, 3 mobile games and 2 applications?
A. Opportunities come and go or get signed every month, sometimes even every week. As a snapshot of this moment, we're pitching for 1 PC casual, 3 mobile, 3 apps for operators. We're now getting more people aboard to have enough capacities to handle the upcoming work.

Q. Have any company showed interest to buy G5 after the introduction to the stockmarket?
A. We did not approach any companies with such offers or suggestions about buying G5. And although we heard some comments from our partners on theoretical possibilities, we never went further. With the projects in development now and opportunities we see, I don't think it's good time to be acquired.

Prognosen för 2006 är på god väg att uppfyllas  (17 jan 2007)
Enligt den engelska versionen av dagens pressmeddelande så skriver VD "...confirming that G5 is on the track to meet its financial forecast for 2006." Det som G5 inte har koll på är intäkterna från royalty och distributionsavtalen, annars borde dom ha en bra koll på övriga intäkter och kostnader. Sannolikheten att G5 håller prognosen borde vara mycket hög, vilket ger ett p/e för föregående år på 12 och ett p/e på 6 för innevarande år.

Statistik över G5s ägare del 2(2)  (12 jan 2007)
Under "Aktien" finns nu en tabell som visar åldersfördelningen över G5-ägarna.

Statistik över G5s ägare del 1(2)  (11 jan 2007)
Under "Aktien" finns nu en tabell som visar aktiefördelningen per ägare den 2006-12-29 enligt data från VPC.

Ägarlistan 2006-12-29  (11 jan 2007)
Enligt aktieboken och förvaltarförteckningen från VPC fanns det 2006-12-29 minst 176st aktieägare i G5, vilket är en ökning från 125st för 3 månader sedan. G5 Info kan bekräfta att ledningen inte har sålt några aktier, dessutom har ordförande i G5 kvar alla sina aktier. Att dom skulle ha ökat sitt innehav var inte förväntat, eftersom dom vid ägarspridningen i höstas minskade sitt innehav för att få in fler aktieägare.

G5 Info har valt att inte publicera en lista över de största ägarna, däremot kommer statistik publiceras här inom kort.

Största förvaltarna av G5 aktien  (10 jan 2007)
Här är ett utdrag ur aktieboken från VPC 2006-12-29 som visar de största förvaltarna av G5 aktien. Det kan finnas fler ägare per förvaltare. Listan visar förvaltarens antal aktier och andelar.

Nordnet Bank AB - 3 055 499 - 50,92 %
Fischer Partners Fondkommission AB - 950 000 - 15,83 %
Bankaktiebolaget Avanza - 733 980 - 12,23 %
SEB - 290 010 - 4,83 %
Kaupthing Bank Sverige AB - 256 000 - 4,27 %
E Trade Sverige AB - 149 865 - 2,50 %
Skandiabanken Aktiebolag (Publ.) - 103 000 - 1,72 %
Den Danske Bank - 94 000 - 1,57 %
Svenska Handelsbanken AB (Publ) - 89 715 - 1,50 %

Nytt besöksrekord på G5 Info  (6 jan 2007)
Under gårdagen gjordes 567 st besök på G5 Info vilket är nytt dagsrekord. Det är mer än under hela november som hade 435 besökare. Merparten av trafiken kom från VCW.

Ny analys  (4 jan 2007)
En ny analys finns att läsa under "Analyser".

Ägarlistan topp 3 (3 jan 2007)
G5 Info frågade ledningen om det hade skett någon förändring av aktieinnehavet hos dom största ägarna mot bakgrund av den relativt stora omsättningen under hösten. VD svarade "Be sure that management sold nothing though, and we're still top 3 shareholders."

G5 releasar Irritating Maze (2 jan 2007)
Mobilspelet Irritating Maze säljs nu bl.a. i USA, följ försäljning på Skyzone och Spring, länkarna finns på länksidan.

Uppföljning kring investeringsmemot (2 jan 2007)
26 dec skrev G5 Info om de olika uppgifterna om den förväntade tillväxten. Enligt VD så skrevs investeringsmemot innan Junipers uppdaterade rapport publicerades där man hade flyttat fram prognoserna 2 år. Det är svårt att göra prognoser för hela mobilspelmarknaden eftersom den är ny, svårt att få uppgifter från operatörer samt att det finns många olika affärsmodeller att ta hänsyn till. Analytiker har tidigare grovt underskattat marknaden t.ex. i början av 2000.

Enligt VD så förändras inte G5s marknadsprognos för deras segment, vilken bygger på förläggarnas kostnader som är beräknad på antal operatörer, tillgängliga spel, deras "shelf lifetime" och utvecklingsbudgetar. Junipers prognos bygger på intäkter från spelförsäljning och abonnemang.

Nyheter 2006    Nyheter 2007    Nyheter 2008    Nyheter 2009    Nyheter 2010    Nyheter 2011    Nyheter 2012