G5 Info - Allt om G5 Entertainment

Nyhetsarkiv 2010

God Jul önskar G5 Info (23 december 2010)
G5 har gått starkt framåt under året med flera prognoshöjningar och en aktie som har stigit kraftigt på börsen. 2011 ser riktigt bra ut med 80 spelreleaser, redan 6 januari släpper G5 8 Mac spel på Apples nya Mac AppStore. Efter nyår kommer även en uppdaterad prognos för 2011, frågan är om G5 skriver upp prognosen redan nu eller väntar, VD har påpekat att 2011 prognos gjordes för ett bra tag sedan och var då försiktigt tilltagen.

Intervju med G5s VD Vlad Suglobov i Realtid.se (6 december 2010)
Realtid.se publicerade idag en intressant intervju med G5 Entertainments VD Vlad Suglobov.

"We can get very big – I´m talking about hundreds of millions SEK in annual revenue – just by focusing on casual games for these new platforms. Casual games are going to be the most popular content on smartphones and tablet computers – because these games can be enjoyed by everyone."

"Our vision is that portable platforms will become the largest market for casual games in the next few years, and the opportunity is to ride this wave and get big quickly."

"In order to make 2010 forecast reality, we need to make less revenue in Q4 2010 than we made in Q3 2010! And our revenue in Q3 2010 was roughly double the revenue we made in Q1 2010. So the 2010 forecast is quite conservative."

"Our revenue grows every quarter, so as we move into 2011 and start comparing 2011 results to 2010 results, our forecast for 2011 is going to look very realistic."

"Assuming the forecast for 2011 is going to be delivered, and applying 15-20 P/E to projected earnings – which would make sense based on continuous high growth which is likely to continue, that's 20-30 Kr price range for 2011."

Supermarket Mania på DSiWaretopplistan i Sverige (3 december 2010)
Supermarket Mania går in på en 5:e plats på DSiWare listan i Sverige första veckan, före Need for Speed som också är nykomling på listan.
Nintendo DSiWare
1. (1) Flipnote Studio
2. (2) Nintendo DSi Browser
3. (3) Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again!
4. (10) GO Series Defence Wars
5. (NY) Supermarket Mania
6. (5) Game & Watch: Donkey Kong Jr.
7. (NY) Need for Speed: Nitro-X
8. (8) Castle of Magic
9. (7) Nintendo Countdown Calendar
10. (19) MySims Camera

Nominera G5s spel till 2010 BestAppEver Awards (28 november 2010)
148Apps network har dragit igång nomineringen till 2010 BestAppEver Awards. Fram till 31/12 kan man nominera iPad och iPhonespel i olika kategorier. De tio iPhone apps och tio iPad apps som fått flest röster går vidare till en slutlig röstning 2/1-26/1 och vinnarna meddelas på Macworld Expo 2011 26/1-29/1. Observera att det går att rösta på både iPhoneversionen och iPadversionen av ett spel i samma kategori. Nedan länkar är förslag på nomineringar av G5s spel, klicka på dom om ni vill nominera dessa spel.

G5 Info byter adress till www.g5info.se (19 november 2010)
G5 Info har flyttat till nya servrar och förhoppningsvis bättre stabilitet på scripten för bla iPhone/iPad topplistan. I samband med det så byter G5 Info sitt domännamn till g5info.se Arbete pågår för att fintrimma siten för att passa den nya miljön, om ni ser något direkt fel t.ex. felaktiga länkar så är det bara att skicka ett mail så rättar jag upp det.

Spelstatistiken (iPhone och iPad) fungerar igen på G5 Info (16 november 2010)
Det pågår dock fortsatt jobb för att förbättra tillförlitligheten.

Rekorddeltagande i aktieägarenkäten (16 november 2010)
G5 Info besöktes av aktieägare med sammanlagt 38,4 % av aktierna den senaste månaden. Totalt svarade 42st aktieägare, G5 Info tackar alla som deltog.

Problem med spelstatistiken och alla script på G5 Info (11 november 2010)
Inga av scripten som används på G5 Info fungerar för tillfället pga problem med leverantören där scripten hostas.

Nya funktioner på G5 Info (11 november 2010)
spelstatistik sidan under länken "Listor iPhone" finns det nu möjlighet att plocka ut iPhone/iPadplaceringar i en lista som komplement till graferna. Insiderlistan visar nu även de senaste 5 dagarnas insiderhandel samt en mätare som visar insiderköp vs insiderförsäljningar.

Insiderlista från FI (3 november 2010)
Jag har gjort ett script som hämtar den rapporterade insiderhandel från Finans Inspektionen och sammanställt en insiderlista med en summering över antal köp och sälj som insiders gjort den senaste månaden. Obs, det är endast rena köp och försäljningar som redovisas, dvs inte gåvor, nyemissoner, aktielån eller innehavsanmälan.

G5 i dagens Expressen (25 oktober 2010)
G5 är med på en helsida i dagens Expressen med rubriken "Småbolagen är störst på börsen".

Ytterligare prognoshöjning i år? (17 oktober 2010)
G5 uppdaterar sina prognoser efter varje kvartal och i samband med kvartalsrapporterna, vilket borde innebära att Q3 prognosen är uppfylld. G5 gör då ett starkt kvartal samtidigt som man skriver av 0,7Mkr för MIDS projektet. Omsättningsprognosen för Q4 är lägre än Q3, under Q3 hade man 20 spel på Appstore samt endast 21 dagar av Virtual City iPhone som blev en försäljningssucce. Under Q4 skall man släppa ytterligare 12st spel samtidigt som de övriga 21 spelen fortfarande genererar betydande intäkter, därför är det sannolikt att prognosen höjs ytterligare.

Analys från Axier (15 oktober 2010)
Ny analys från Axier "Rekommendationen blir öka, något som även VD Vlad Suglobov tycks hålla med om".

iPadspel genererar betydande intäkter för G5 (3 oktober 2010)
G5 presenterade försäljningssiffror på sin roadshow förra veckan, 29 augusti betalade 4500 personer i medelpris 4$ för G5s iPad och iPhonespel. Vilket innebär att iPad spelen denna dag stod för den större andelen samt även genererade mest intäkter eftersom iPadspelen (9st) säljs för 4,99$ och i stort sätt alla iPhonespel (11st) säljs för 2,99$.

Skatten som G5 redovisar kommer att stiga nästa år, den förväntas hamna runt 30% p.g.a. flytten av holdingbolagen från Hong Kong till Malta (EU). Bolagsskatten på Malta är 35%, men som utlänning får man en skattekredit på upp till 6/7 vilket innebär att bolagskatten blir ca 6%.

GlobalFun försatt i konkurs (13 september 2010)
Mobilspelförläggaren och utvecklaren GlobalFun har idag försatts i konkurs och avlistas från AktieTorget 14/9. Bolaget utvecklade mobilspel på uppdrag av förläggare och till stor del till javamarknaden, något som G5 redan lämnat och istället utvecklar egna spel till iPhone, iPad, PSP, PC osv med mycket gott resultat.

Virtual City toppar listorna (10 september 2010)
G5s senaste iPhonespel Virtual City har på en dag klättrat till toppen på de flesta länders AppStore, just nu, det iPhonespel som genererar mest pengar i Tyskland, Franrike och Ryssland. 8st topp 10 placeringar, 32st topp 50 placeringar och 41st topp 100 placeringar. Spelet ligger mycket högt på de två största AppStores, 33:a i USA och 13 i UK. Eftersom Appstore använder ett 3 dagars medelvärde så borde placeringarna bli bättre under två dagar till. Virtual City genererar mycket pengar just nu.

SMM Facebook "3,158 monthly active users" på 5 dagar (29 augusti 2010)
G5s Facebookspel Supermarket Mania har 3 158 aktiva användare efter 5 dagar enligt Facebook. Som mest har 1 908 personer spelat spelet under en dag. Följ utvecklingen på G5 Infos spelsida.

Nya funktioner på G5 Info (19 augusti 2010)
På G5 Infos aktiesida finns nu en realtids uppdaterad kurs för G5 direkt från AktieTorget, eftersom mer om mer handel sker på Burgundy så stämmer inte informationen t.ex. från DI trader som finns inklippt på aktiesidan också. På samma sida finns även en sammanställning av de 5 spelutvecklingsbolag som är noterade i Sverige, där man ser börsvärde, p/e-tal och p/s tal, detta uppdateras vid börsens stängning varje dag.

På G5 Infos spelsida hittar man uppdaterade reviews på G5s alla spel under länken "iPhone Reviews" samt en lista över G5s PSP spel och deras popularitet på PSN under länken "PSP".

Insiderköp (18 augusti 2010)
Insider fortsätter att köpa aktier i G5, senast ökade VD med 5 000 aktier efter att Q2 rapporten publicerades.

G5 höjer årets vinstprognos (16 augusti 2010)
Resultatet för jan-jun låg i linje med företagets tidigare publicerade prognos, omsättning 8 206kkr och rörelseresultat på 2 977kkr. G5 lämnar en prognos för jan-sep, omsättning 13 300kkr och rörelseresultat på 5 100kkr. Dessutom höjs prognosen för helåret med 1 miljon vilket innebär en omsättning på 18 000kkr och ett rekordhögt rörelseresultat på 7 000kkr.

G5s senaste PC spel Virtual City kommer att lanseras till iPad och iPhone under augusti. G5 planerar att släppa drygt 20 spel fram till nyår, så spelportföljen kommer uppgå till över 50 spel vid slutet av året. G5 kommer utveckla spel till 3 nya plattformar, Facebook, Android och Nintendo DSi, G5s storsäljare Supermarket Mania har redan annonserats att den kommer till Facebook och troligen kommer den först även till de två andra plattformarna.

Produktionskostnaderna har redovisats i mer detalj i denna rapport, produktionskostnad, balanserade utvecklingskostnader och avskrivning av balanserade utvecklingskostnader. De balanserade utvecklingskostnaderna för spelet skrivs av jämnt fördelat under en tvåårsperiod från och med den kommersiella lanseringen av spelet.

Supermarket Mania för PSP ligger högt upp på försäljningslistorna (11 augusti 2010)
Supermarket Mania i PSP versionen ligger högt på listorna i många länder, te.x. 6:a i UK och 4:a i Norden. Följ spelets placeringar på G5 Info.

G5s spel får generellt höga betyg (8 augusti 2010)
G5s senaste iPhone och iPadspel Mushroom Age har fått höga användarbetyg på Appstore, nästan överlag 5 av 5. Siter på nätet ger även spelet bra betyg. Spelet ligger även högt på försäljningslistorna. G5 har 11st iPhonespel och 8 iPadspel på Appstore, om man ser på medelbetygen på Appstore US och nuvarande release av spelen så har 4st iPadspel 4,5 av 5 i betyg, 3st spel har betyg 4 och 1st har betyg 3. Medelbetygen för iPhonespelen ligger mellan 3 och 4,5. Supermarket Mania som är G5s första iPhonespel har fått 5 310st röster med ett medelbetyg på 4 av 5.

G5 Info fyller 4 år (8 augusti 2010)
G5 Info firar 4 år på nätet, siten har haft nästan 30 000 besök under denna tid. Aldrig har det sett så positivt ut för G5 som nu.

Paranormal Agency promotas som "New and Noteworthy" (21 juli 2010)
G5s iPhonespel Paranormal Agency finns med under "New and Noteworthy" i följande AppStores: UK, Tyskland, Irland och Österrike, vilket syns på de höga placeringar som spelet har nu, 33:a i UK och 42:a i Tyskland som är en av de största Appstores förutom USA. iPhonespelet Success Story promotas i Frankrike under rekommenderade spel.

Google investerar i Zynga (19 juli 2010)
Google har investerat mellan 100-200 miljoner dollar i social gaming tungviktaren Zynga. Det betyder att Zynga tagit in runt 500 miljoner dollar i riskkapital bara i år. Zynga grundades 2007 och går riktigt bra, intäkterna för första halvåret 2010 beräknas landa på 350 miljoner dollar med en rörelsemarginal på 50%. Bolaget räknar med att intäkterna för 2011 landar på 1 miljard dollar!

G5 på topp 10 PSP mini (14 juli 2010)
Antalet nedladdade PSP mini spel har passerat miljongränsen efter 9 månader. G5s Mahjongg Artifacts: Chapter 2 är det 8:e mest sålda.

Nya spel till Nintendo DS och PSP/PS3 (19 juni 2010)
G5 har fått två nya spel klassificerade av ESRB. Spelen är Crystal report för PSP/PS3 och Supermarket Mania för Nintendo DS, vilket skulle bli G5s första spel till NDS.

G5 har positivt kassaflöde (18 juni 2010)
Intäkter förvandlas till kassaflöde efter 2-3 månader, vilket beror på eftersläpning i utbetalningar från t.ex Appstore försäljning, G5 får en försäljningsrapport minst en gång i kvartalet så man vet i förväg hur mycket pengar som kommer att betalas ut. I början av Q1 täckte intäkterna utgifterna och med början av Q2 så täcker kassaflödet utgifterna. Idag har G5 positivt kassaflöde.

Capitalization of costs (17 juni 2010)
G5s VD säger "If we stop create games today we'd have a royalty stream going on. It gives you cash every month. So we capitalize development cost. We do it conservatively and depreciate over a 2 years period."

Organisk tillväxt (15 juni 2010)
G5 består idag av totalt 60 personer, fast och projektanställda, av dessa jobbar ca 45 med spelutveckling. G5 personalen i Ukraina kommer flytta till nya lokaler som rymmer upp till 80 personer, G5 anställer under 2010 och planen är att växa organiskt. Antalet anställda är proportionellt mot antal plattformar som G5 jobbar med, att addera 4 till plattformar innebär en dubblering av antal anställda. Intäkterna är inte proportionellt mot antalet anställda, utan med fler plattformar och spel växer intäkterna snabbare.

Apple erbjuder bästa villkoren (15 juni 2010)
Utvecklaren får behålla 70% av spelförsäljningen på Appstore vilket är dom bästa villkoren bland plattformarna. Sämst villkor ger portaler för PC-spel, ägarna av portalerna hänvisar till att dom måste betala för att driva trafik till deras websiter, ett problem som andra plattformar inte har eftersom man är hänvisad t.ex. till Appstore för iPhone. Portalerna tjänar heller inte pengar på spelplattformen som t.ex. Apple och Sony gör. Villkoren för andra plattformar följer mycket vad Apple gör, t.ex. PSP har liknande villkor.

Supermarket Mania på topplistorna 1,5 år senare (13 juni 2010)
G5s iPhonespel är långlivade på Appstore, medans andra spel säljer några månader för att sedan försvinna från listorna och försäljningen avtar så hänger G5s spel kvar på topplistorna och genererar intäkter långt efter spelet releasades. Supermarket Mania ligger fortfarande högt på de stora ländernas AppStore nästan 1,5 år efter spelet släpptes. G5 räknar att deras spel genererar goda intäkter under minst 2 år efter spelsläpp. G5s spel brukar peaka försäljningsmässigt efter ca 1 månad beroende på genre och sedan avta men ligga på en relativt hög nivå under lång tid, mycket tack vare "cross selling", smart marknadsföring och bra spel förstås.

G5 släpper 30 spel 2010 (12 juni 2010)
G5 höjer takten rejält 2010 genom att släppa hela 30 spel jämfört med 12 spel under 2009. G5 kan nu lägga all energi och kraft på att utveckla sina egna spelideer där potentialen är mycket större jämfört med den tidigare utvecklingen av spel åt förläggare som inte gav någon royalty, nu tjänar G5 pengar för varje nedladdat spel. G5 balanserar utvecklingen av nya spel och portering av redan utvecklade spel, så under 2009 släpptes 2 nya PC-spel och under 2010 kommer 4 nya PC-spel.

G5 startar alltid med PC som plattform för nya spel där utvecklingstiden ligger runt 6-8 månader, är det en uppföljare så är tiden något kortare, men kan ibland vara lika lång som ett nytt spel. Från PC kan sedan spelet porteras till övriga plattformar som G5s utvecklingsverktyg Talisman stödjer. Skall spelet porteras till mobil så börjar man med iPhone vilket tar 3-4 månader och därefter till övriga mobilplattformar vilket tar 1-2 månader. Om det gäller portering till en ny plattform som t.ex. Android behövs en ny "motor" utvecklas för Talisman som tar 1-2 månader. Utveckling av iPadspel är något enklare, men kan också vara svårare beroende hur mycket hänsyn man tog till t.ex. grafiken när man utvecklade iPhoneversionen, G5 porterade sina 6 första iPad spel på 2 månader.

"Mahjong Artifacts is the one to beat" (11 juni 2010)
Mobiletechreview ger Mahjong Artifacts HD högsta betyg 5 av 5. "While this offering wasn’t the first to the party, it is the best... Mahjong Artifacts is the one to beat."

"We are building a brand" (11 juni 2010)
G5 Entertainment satsar på att bygga upp ett starkt varumärke genom att utveckla högkvalitativa casualspel, smart marknadsföring och snabb kundsupport.
Några fakta:
56 000 views på Youtube
1 400 fans på Facebook
1 000 på mailinglistan G5 Game Club
18 000 unika besökare på websidan per månad, antal besökare ökar snabbt

God balans mellan utvecklings och förläggarverksamheten (10 juni 2010)
Under Q1 2010 stod intäkter från 3:dje parts spel för hela 44%, 35% från spel som kom med köpet av Shape och 21% från egenutvecklade spel. Fördelningen kan ändras något då Q1 innehöll många 3:dje parts releaser.

"We are only starting our growth" (10 juni 2010)
G5 börjar alltid att utveckla sina spel för PC för att kunna göra ett spel utan att ta hänsyn till begräsningar som finns i övriga plattformar. Därefter portas spelen till andra plattformar. Under menyn "Spelen" finns G5s spelmatrix med releasade och planerade spel. Matrixen kommer dels utökas med nya spel men också med nya plattformar. G5 Entertainments VD sa under investormötet 1/6 2010 "We are only starting our growth. There is a lot of potential, its a lot of space to fill in this matrix."

USA G5s största marknad (9 juni 2010)
39% av G5s intäkter från spel kommer från USA. Intäktsfördelning för iPhone, liknande fördelning för PC och PSP:
USA 39%
EU 26%
ROW 11% (Rest of the world)
UK 9%
Australia 7%
Canda 5%
Japan 3%

Bra lönsamhet på G5s PSP spel (9 juni 2010)
Trots att G5 endast hade släppt 2st PSP-spel stod PSP för 11% av intäkterna under Q1 jämfört med iPhone/iPad som stod för 66% men med 10st släppta spel.
Intäktsfördelning under Q1 2010:
66% iPhone/iPad (10 spel)
23% PC
11% PSP (2 spel)
VD säger att spel till iDevice (iPhone, iPod och iPad) kommer att dominera G5s försäljningen under 2010. VD säger även att G5 kommer att släppa spel till fler plattformar under 2010, Facebook och Android är redan bekräftat.

Över 4 miljoner nedladdningar av G5s iPhone/iPadspel (8 juni 2010)
Över 4 miljoner nedladdningar av G5s spel har gjorts på Appstore.
Under 2010 var antal nedladdningar 2,5 miljoner.
14/3 2010 gjordes 31 000 nedladdningar av G5s iPhone/iPadspel.
14/3 2010 betalade 3 500 spelare i snitt 3$ för G5s iPhone/iPadspel.
Dessa siffror ökar dagligen med nya releaser av spel.

Video från Media- och investerarträff (8 juni 2010)
En videoupptagning från presentationen 1/6 finns nu på StockonTV.

Media- och investerarträff (1 juni 2010)
G5s VD höll idag en intressant presentation inför ca 20 besökare. En videoupptagning från presentationen kommer att läggas ut på nätet.

Årsredovisning 2009 (19 maj 2010)
G5s årsredovisning för 2009 finns nu tillgänglig.

Tillväxt, tillväxt, tillväxt. (14 maj 2010)
G5s rekordrapport slog den redan uppreviderade prognosen. Bolaget guidar även upp omsättning och resultat för helåret. Kassaflödet har inte hängt med i innevarande kvartal vilket beror på offensiven i bolagets expansion och arbetet med nya IP:n. Inför nästa kvartal kommer intäktsströmmarna från iPad-försäljningen där en av G5:s titlar i dag ligger på 19:e plats i USA. Nästkommande kvartal har vi att se fram emot uppföjare till två egna IP:n och minst ett nytt IP utöver portningar av tredjepartsspel o portningar till nya kundsegment. Bolaget har också uppmärksammats från flera olika andra håll på sistone vilket är glädjande, bolaget tjänar på ökad genomlysning och analys från fler håll!

Ny analys av G5 Entertainment (10 maj 2010)
Axier Equities har idag publicerat en analys av G5 Entertainment.

Virtual City till App Store (8 april 2010)
Virtual City kommer att släppas till iPhone och iPad i maj! Källa. Spelet har sålt väldigt bra till PC, det finns skäl att ha höga förväntningar. Noterbart är även att The mystery of the Crystal Portal är omslagspojke i 19 olika länder på App Store. Spelet återfinns under rubriken "what we're playing". Spelet ligger bland topp 100 i nio olika länder.

Gameloft ångar på (24 mars 2010)
Franska Gameloft -en av de största spelarna i mobilspelsbranschen- har presenterat sitt bokslut. Omsättningen landade på 122M€, varav 94% kom i från mobilspel, vinsten efter skatt landade på 6M€. Sedan juli 2008 har bolaget gett ut 60 spel på App Store och under den gångna året kom 14% (165MKR) från mobilspelskunderna på App Store. Bolaget förväntar sig att omsättning och resultat ökar i takt med att antalet smart phones ökar på marknaden.

Insiderköp (23 mars 2010)
G5 skickar inte ut pressreleaser över sina insiderköp men här kommer en liten lista över årets handel.
2010-03-19 VD +5000
2010-01-26 Styrelsesuppleang +7500
2010-01 VD +3001
Redaktionen passar även på med en gissning: Supermarket Mania II blir nästa release!
Insiderköp och rekordprognos, framtiden är ljus.

115 nyemissioner... (16 mars 2010)
...gjordes i branschen under förra året, en hel del riktade till bolag som befinner sig i G5:s nisch, tex Wonderhill som drog in 7 MUSD och OMGPop 5 MUSD. Kapitalet är främst riktade emissioner till riskkapitalbolag. Källa.
Som investeringsalternativ fortsätter G5 Info att hävda att G5 är en mycket attraktiv placering med motiveringen att:
Marknaden är beredd att satsa i nya bolag utan track record. Ett alternativ är att satsa i G5 som kommer visa ett rekordresultat nästa kvartal och har en laddad releaseportfölj för innevarande år. Dessutom har bolagets två egna titlar hitintill varit mycket lyckosamma.

G5 Info har inte siffror över värderingen av samtliga bolag men törs lova att ingen av dessa handlas till lika låga vinstmultiplar som G5 för innevarande år.

Analys och värdering (10 mars 2010)
En bredare analys för alla G5 intresserade finns under "Analyser".

Succén väntas fortsätta (20 januari 2010)

Under juldagarna gick servrarna hos App Store på högvarv, försäljningen fördubblades jämfört med månaden innan. Flera speltillverkare har vittnat om ännu större försäljningsökningar. Rimligtvis var det alla kids som roade sig med att ladda ner spel till sina julklappar. Det blir en spännande Q4 läsning. Supermarket Mania fortsätter att imponera, spelet ligger på topp 100 listan hos ett 10-tal länder, inga stormarknader men uthålligheten imponerar. Att man kan ta 2.99 efter så lång tid visar också att kvalité betalar sig.

Framtiden ser minst sagt lysande ut vad gäller App Store om man ska tro analysföretaget Gartner. Firman förväntar sig 4,5 miljarder nedladdningar under 2010 jämfört med 2,51 året innan. App Store förväntas omsätta 6,7 miljarder dollar under innavarande år, makalöst. Om G5 kan behålla sina ställningar på App Store kan vi därmed förvänta oss en rejäl tillväxt under året. Om man kan förstärka sina positioner ges en rejäl hävstång. Gott nytt 2010!

Tankar inför året. (5 januari 2010)

G5 avslutade året starkt och nådde målet om 20 lanserade spel. Bolagets andra egna IP -Virtual City- har fått mycket bra recensioner och en godkänd föräljningsstart. Nu har bolaget gått igenom fasen då man endast hade kostnader för utveckling av egna spel. De spel som släppts finansierar nu vidareutveckling av nya och med bra marginaler. Detta var en känslig fas som bolaget klarat bra och G5 Info förväntar sig ett bra 2010. Bolaget tar fortfarande in en del jobb från de större förläggarna, detta ger fortsatt god kontakt med "de stora" i branschen.

Under året har bolaget även blivit aktiva på You Tube och Facebook, där släpps då och då lite info om vad som är på gång, så häng med där! Arbetet med att verka som förläggare åt andra mindre bolag är en växande verksamhet hos bolaget. Detta är en nisch med potential, G5 kan använda sin erfarenhet och kunskap åt att slå mynt av unga talangfulla bolag som inte har kunskap och erfarenhet av att lansera och marknadsföra sina spel. The Mystery of the Crystal Portal som släpptes på Iphone är ett bra exempel.

Vad gäller kommande spelsläpp så vet vi att Virtual City kommer till PSP och att den även får en uppföljare! Skall man gissa utöver det så känns Supermarket Mania ha potential att få en uppföljare, spelet slog bra på PC och säljer fortfarande helt okej på App Store, 2,99$, ingen rea här inte:-) SMM ligger även på en mycket imponerande 111:e plats av alla spel som släppts på App Store.

Årets utmaning nummer 1
Ett spel som på allvar sätter G5 på kartan. Topp 10 på App Store eller nå en första plats under ett antal dagar på en av de största portalerna. För detta krävs naturligtvis ett bra innovativt spel, men lika viktigt är smart och innovativ marknadsföring.

Årets utmaning nummer 2...
...är positiv. Hur ska vi aktieägare kunna följa hur det går för bolaget? G5 finns nu på fyra olika plattformar och antalet spel ökar kvartal för kvartal. Det vore önskvärt med information från bolaget utöver det som i dag släpps i kvartalsrapporterna. G5 Info försöker estimera försäljning och ungefärliga intäkter, men det börjar bli svettigt.




Nyheter 2006    Nyheter 2007    Nyheter 2008    Nyheter 2009    Nyheter 2010    Nyheter 2011    Nyheter 2012