G5 Info Allt om G5 Entertainment

Hem       Nyheter        Företaget        Spelen        Aktien       Analyser        Länkar       Statistik       Kontakt


Nyhetsarkiv 2009

Games, games games. (21 december 2009)
Virtual City finns nu på tre portaler och släpps under morgondagen till en av de största, Big fish games. VC har fått en bra start och goda vitsord. G5 har även annonserat att spelet ska portas till PSP. På G5s facebook sida ger bolaget även en vink om att versionen skulle kunna innehålla Multi Player!
Två övriga spel på väg mot App Store enligt dagens PM och ytterligare ett eget nytt IP till PC inom kort, det artar sig till ett gott på året.

The power of a review (28 november 2009)
Den franska sajten "applicationiphone" släppte för tio dagar sedan en recension över Judgment day war. Spelet fick full pott i alla kategorier utom för grafiken där spelet fick fyra av fem stjärnor. Tio dagar efteråt ligger spelet 28 i kategorin "all games". G5 har gång på gång visat att kvalitén på deras spel håller för att klättra mycket högt på listorna men man behöver få spelen recenserade av ansedda redaktioner, detta var ett utmärkt exempel.

Promillen, strategier och ett avslöjande (18 november 2009)
Judgment Day, förra veckans App Store release har fått en bra försäljningsstart och bra recensioner . Spelet ökar antalet titlar med en tiondels promille på App Store. Konkurrensen om spelarna gör att till och med EA beklagar sig över utmaningen att nå ut med reklam på ett kostnadseffektivt sätt. G5s kvalité på spelen som släpps i dag räcker att klättra långt upp på listorna, mer buzz kring spelen behövs. Den som bäst lyckas nå ut till sina kunder vinner "App Store racet", ingen människa kan scrolla igenom 100 000 spel. G5 har kommit i gång på Facebook och Youtube vilket är bra, men det krävs mer, G5 info önskar sig lysande innovation och kvalité även på denna front, då kommer de riktigt stora intäkterna. Bolaget har numera en fördel av att ha ett stort antal titlar. Kunderna som köper ett spel från G5 får information och reklam för bolagets andra spel, effekten av denna så kallade "cross selling" ökar med antalet titlar.

G5 fortsätter sin strategi att i samarbete med Rysslands främsta spelutvecklare publicera spel på App Store. G5 Info kan med en Rysk blogg som källa avslöja ett samarbete med Realore . Nästa titel på App Store blir Jane's Hotel. Spelet har toppar ett antal portaler och har därmed bra förutsättningar att bli ett bra tillskott i G5s App store biliotek. Försäljningsväxten kan därmed fortsätta.


Kommentarer till Q3 rapporten (15 november 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Lönsamt uppköp (27 oktober 2009)
G5 äger nu 100% av Shape Games. VD påpekar att affären skett till förmånliga villkor, vi antar därför att storleken på kassan och förväntade royalties under året överstiger köpesumman på 37 000 USD. Det är en bra affär som gör bolaget mer effektivt och höjer substansvärdet.
Jag har ivrigt sökt information kring försäljningen av minis på PSP Store men utan framgång, hör gärna av Er om ni ser något!

7,4 miljoner nya iPhones (20 oktober 2009)
Den 14:e oktober släpptes Mahjongg Artifacts på App Store. Försäljningen har som vanligt inletts försiktigt, App Store är trots de attraktiva priserna mycket priskänsligt och spelen brukar först börja klättra efter en försäljningskampanj. Apple berättade i gårdages kvartalsrapport att ytterligare drygt sju miljoner iPhones sålts under kvartalet, glädjande. Vi ser också på listorna att spelen har bra så kallad "long tail", dvs försäljningscykeln är mycket lång.
Redaktionen har inte hittat någon bra källa för att få ett bra grepp om försäljningen på PSP Store, spelsajten Gamasutra har dock annonserat att de under nästa vecka ska börja publicera en topplista för detta segment, vi återkommer!

G5s VD i pressen (22 september 2009)
Pocket Gamer publicerade i dag en intervju med G5s VD Vlad Suglobov.
Omröstningen över nuvarande kvartals resultat är avslutad, se resultatet här. Omröstningen gav en del intressanta besked, 30% tror på förlust eller ett resultat under 200 000. Undertecknad förväntar sig att resultatet kommer att bli högre än så om inget oförutsett inträffar. Dessa delvis låga förväntningar förklarar varför vi fortfarande ser mycket aktier som vill ut på marknaden under tre kronor.
Ni följer väl nedräkningen under fliken "spelen"?

Försäljningsknep (13 september 2009)
G5 har en försäljningsdrive över helgen på alla spel utom Success Story, spelen är nedsatta till 0,99$. Kampanjen har redan medfört att spelen i en hel del länder brutit över de nivåer där försäljningssiffrorna stiger markant.

App Store har i senaste versionen av iTunes gjort en del förändringar, bla. så går det inte att söka på de olika underkategorierna i default läge. Detta har inneburit att de spel med låg försäljningsvolym säljer mindre, medan de stora som syns på ”Top 200” säljer mer. Följ gärna utvecklingen här . Statistiken är bättre än många betalsajter som finns för App Store, det går bla. att se hur de totala intäkterna förändras över tiden. Försäljningen i juni och augusti var riktigt bra, september har börjar betydligt mer blygsamt och vi väntar på att de av bolaget utlovade åtta iPhone spelen innan Q3s utgång snart är på plats. I några länder görs det reklam för Success Story på första sidan i App Store, i dessa länder har spelet klättrat rejält, på övriga marknader säljer det än så länge blygsamt.
PS. Glöm inte att rösta på enkäten här till höger!

En fördubbling av App Store intäkterna? (19 augusti 2009)
Två av G5s spel kommer att i höst finnas nedladdningsbara från Playstation Store som lanseras den första Oktober. Det finns mer än 50 miljoner PSP runt om i världen. En iPhone kan man köpa av flera anledningar, en PSP köper man för att spela, antalet sålda spel kan därmed förväntas bli stort. Playstation Store räknar med att det kommer finnas mer än 50 spel innan årets utgång. Den flodvåg av spel som sköljde in över App Store kommer alltså att utebli och det blir betydligt lättare att synas för G5. Skälet till att hålla ned antalet spel är troligtvis för att säkra kvalitén som varit lite si och så på App Store. Fördelningen av intäkter är ännu inte känd.
G5 har använt oerhört mycket av sina resurser för att investera i nya IP:n och att bli licensierad för nya plattformar. Förutsatt att spelen man utvecklat kommer att sälja väl kommer bolaget att kunna visa mycket goda vinster inom ett halvår.

Kommentarer till Q2 rapporten (16 augusti 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Kommentarer inför Q2 rapporten (11 augusti 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Störst först, men G5 är på G (5 augusti 2009)
EA Mobile och Glu Mobile har rapporterat. På presskonferensen hos Glu framkom en del intressant: 500 000 USD av intjäningen kom från iPhone. IPhone-delen av bolaget är ännu inte vinstgivande och bolaget beklagar sig över den prispress som råder. Framtidsutsikterna sammanfattades så här "In short, we believe the games of mobile devices of all sort, in casual games and other platforms, have a robust future and provide a significant opportunity for profit." Count down: G5 släpper sin rapport nästa fredag.

Full fart i mobilfabriken (29 juli 2009)
Ubisoft och Gameloft är branschkollegor, de båda har dock olika fokus. Ubisoft rapporterade en omsättingsminskning med 50%, som grund för detta monumentala tapp hänvisade man till den kollapsande konsol- och DS-marknaden. Gameloft presenterade därefter sin rapport där man uppvisar en omsättningsökning på 20%, som grund för detta angavs spelframgångar på App Store, Java- och Brewplattformar, dvs. samma nischning som G5 valt.

G5s storebror Gameloft ser även mycket positivt på framtiden. Det räcker inte att befinna sig i rätt nisch, men det underlättar. Om G5 fortsätter att leverera attraktiva produkter under året är således möjligheten till fortsatt stark omsättningstillväxt och vinsttillväxt mycket god.

Stand O'Food ny G5 1:a (28 juli 2009) Stand O' Food
Stand O'Food har nu tagit över stafettpinnen som G5:s mest sålda spel på App Store. 94:a på "US all Apps", 52a: på "US all games". Därmed är vi framme vid den tidpunkt som nämndes i förra kvartalsrapport: "Mot den här bakgrunden kommer inte ledningen att ge någon prognos för 2009 förrän fler egna produkter har lanserats" Sedan dess har två ytterligare spel lanserats och vi bör inom kort förvänta oss en prognos eller åtminstone en kommentar till försäljningen hitintills. Apple tar som bekant 30% av försäljningsintäkterna, för att få G5:s bruttomarginal återstår att veta hur stora marknadsföringskostnader i form av reklam G5 lagt ut. Det är fullt möjligt att App Store kommer visa sig varit den största intäktskällan för G5 när vi summerar 2009.

Följ utvecklingen på App Store genom att klicka på "Fullständig statistik över G5s spel" under fliken "Spelen"

SMM update, rankingnyheter och i väntan på nya spelsläpp (24 juli 2009) 
G5 har nu gjort en update av Supermarket Mania på AppStore som bland annat innehåller, en global highscorelista och ett  ”endless mode”. Ranking och försäljningsstatistik på App Store är spännande, för den som är intresserad rekommenderas följande statistik från Firemint . Den ranking som visas under fliken "Spelen" på G5 info visar endast placering från USA. Bland övriga länder utmärker sig nu Frankrike som skickat upp Mahjongg Artifacts på en 15:e plats i kategorin spel, och plats nummer 40 i kategorin "all apps".

Apple har gått ut och sagt att man jobbar på en ny ranking lista som inte endast rankar beroende på antal sålda spel utan även tar hänsyn till försäljningsvärdet. Bakgrunden är rädslan för att det priskrig som nu råder ska skada kvalitén på spelen. Priskriget beror på att rankingen på App Store är så otroligt viktigt, utanför topplistorna säljs mycket få spel, det är en "hit generated market" som amerikanen säger. Detta gör att fler och fler sänker priset på sina spel för att nå in på försäljningslistorna. Läs om det och annat intressant här.

Från högkvarteret i Moskva är det tyst, redaktionen undrar om VDs uppskattning från bolagsstämman ska visa sig stämma, i så fall ska vi ha G5s andra casual spel ute inom en vecka. Ännu mer spända är vi på det uppskjutna royaltybaserade spelet (nyhet 081028), det spelet bör även få en rejäl skjuts av att det görs på ett välkänt IP med en stor skara lojala fans som det stod i PM:et.

Silver award till Mahjongg Artifacts 2 (8 juli 2009)
Pocket Gamer som är en välrenommerad spelrecensent gav i dag en 8:a till G5:s senaste släppta iPhone spel. Det finns en rad Mahjongspel på Itunes och än så länge har G5 inte lyckats hävda sig väl i detta segment, förhoppningsvis innebär detta en knuff åt rätt håll.

I övrigt konstaterar redaktionen att även nyinvalde suppleanten i styrelsen ökade sitt innehav under gårdagen. Dessutom kan vi notera att figuren Nikki från Supermarket Mania syns i övre vänstra hörnet på den plansch som App Store använder i deras ettårsjubileum.

Insiderköp (7 juli 2009)
Ordförande köpte i dag ytterligare 21 000 aktier i bolaget och äger därmed 80 500 eller drygt 1% av bolaget. Gissningsvis så är det DTG som sålt via MGF under våren, de hade enligt egna uppgifter 2% av bolaget innan nyemissionen vilket skulle motsvara omkring 120 000 aktier. Om detta stämmer har dom endast några 1000 aktier kvar.

Ny analys (4 juli 2009)
Läs analysen under "Analyser".

Analys och nyhetsrapportering försenad (29 juni 2009)
Den utlovade analysen och den återupptagna nyhetsrapporteringen är försenad tillsvidare.

Ny start för G5 Info, resan fortsätter (18 juni 2009)
Som nybliven suppleant i styrelsen har G5 Infos grundare ej längre möjlighet att driva hemsidan vidare. Den nya redaktionella kraften på G5 Info önskar lycka till med det nya arbetet! Med start från nästa vecka kommer nyhetsrapportering och analys istället drivas av mig. Jag har varit aktieägare och följt G5 Entertainment och G5 Info sedan 2007 samt skriver under nick "davster" på VCW och BS. För att markera nystarten kommer under nästa vecka en ny analys att läggas upp på hemsidan samt nyhetsrapporteringen återupptas. Glöm inte att använda Er av kontaktformuläret på hemsidan, berätta vilka frågor ni söker svar på, kasta in nya idéer, kom med tips och kritik. Glad Midsommar!

G5 Info gör ett uppehåll i rapporteringen kring G5 (9 juni 2009)
G5 Info har kontinuerligt skrivit om G5 Entertainment under nästan 3 års tid med över 20 000 besök. Som nybliven insider i G5 Entertainment har jag inte längre möjlighet att skriva på G5 Info. Jag undersöker möjligheten att någon annan tar över rapporteringen tills vidare, innan dess kommer inget på G5 Info uppdateras. Jag får tacka för visat intresse för G5 Info för denna gång.

Globalfun (31 maj 2009)
Mobilspelsutvecklaren och distributören Globalfun som är noterad på Aktietorget gick med förlust under Q1, 925kkr med en omsättning på 2886kkr. Globalfun upplever att efterfrågan inom betalda utvecklingsuppdrag på beställning vikit undan rejält. Globalfun ser ingen positiv tillväxt på detta område under kvartal två och tre.

G5 lanserar inom kort två iPhonespel (30 maj 2009)
Mahjongg Artifacts: Chapter 2 och Stand O Food blir först ut bland dom PC-spel från Shape Games att konverteras till iPhone.

Årsredovisning 2008 (22 maj 2009)
G5 publicerade i dag årsredovisningen för 2008. VD beskriver bl.a. potentialen i egna orignal produkter:
"Ett sätt att beskriva potentialen i egna originalprodukter och direktförsäljningsmodellen är att vinsten på iPhone-versionen av Supermarket Mania under mars och april 2009 motsvarar den genomsnittliga vinst som G5 gör på tre till fyra spelutvecklingsprojekt som grundar sig på förlagskontrakt."

Sims 3 (22 maj 2009)
Det är G5s konkurrent Iron Monkey Studios som utvecklar Sims 3 till iPhone, iPod och mobil enligt deras egna hemsida.

Kommentarer till Q1 rapporten (17 maj 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Årsstämma 8 juni (9 maj 2009)
Kallelsen till årets stämma har skickats ut och där framgår att G5 föreslår följande Styrelse:

- Anders Nilsson (omval), föreslås som ny Ordförande
- Vladislav Suglobov, VD G5 (omval)
- Ricci Rukavina (nyval)

Rukavina har erfarenhet från både film (Jurassic Park, Alive och Twister) och spelproduktioner (Spyro the Dragon-serien, The Thing och Scarface). Ricci Rukavina kan med sitt stora nätverk och kompetens bl.a. bidra inom spelutveckling till konsoler som är ett nytt område för G5, spel till multiplattformar och G5s spelutvecklingsstrategi. G5 Info vill tacka dom få aktieägare som har varit drivande tillsammans med G5 Info i Styrelsefrågan.

Styrelsen föreslår ingen vinstutdelning till aktieägarna. Styrelsearvodet föreslås vara oförändrat d.v.s. 35kkr per ledamot som inte är anställd, totalt 70kkr. Styrelsen vill ha ett bemyndigande att kunna fatta beslut om nyemission av totalt 1 miljon nya aktier vilket är en utspädning på ca 14 %.

Kommentarer inför Q1 rapporten (2 maj 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Försäljningsframgångar för Supermarket Mania (27 april 2009)
iPhone versionen av G5s spel Supermarket Mania har sålts i över 100 000 ex på Appstore. iSMM ligger på en 84:e plats idag över de bäst säljande spelen på Appstore, som högst låg den på 32:e plats. iSMM borde kunna generera en vinst på > 1Mkr. PC versionen säljer bra på Shockwave som är en av världens största portaler, spelet har legat på topp 10 dom senaste 24 dagarna.

Testperioden för MIDS börjar gå mot sitt slut och besked är att vänta inom kort.

Ägarlistans tio i topp (20 april 2009)
Enligt aktieägarlistan 31/3 så har det skett små förändringar sedan förra kvartalet. Två privatpersoner och de två kapitalförsäkringarna har ökat något, övriga har oförändrat innehav.

What's hot? - Supermarket Mania iPhone (1 april 2009)
Supermarket Mania iPhone ligger på första sidan på Appstore under kategorin "What's Hot". Spelet säljs nu för 2,99$.

Success Story lanseras 1 april (29 mars 2009)
Shape Games time managementspel Success Story för PC lanseras 1 april på de större portalerna. Shape Games är ett dotterbolag till G5 Entertainment. Följ listplaceringarna för Success Story på G5 Info.



Supermarket Mania PC har distribuerats till flera miljoner spelare (22 mars 2009)
G5s egna IP Supermarket Mania är populärt, med flera miljoner nedladdningar till PC, det framgår inte hur stor omvandlingsfaktorn (CR) är, d.v.s. hur stor andel av dom som laddad ned spelet även köper spelet efter att tidsbegränsningen på 1 timme löpt ut. Populära casualspel har typiskt en CR på 3-5%, men kan även vara högre.

Supermarket Mania till iPhone går också bra, med bra kritik från både spelare och media. Spelet har toppat försäljningslistorna över bäst säljande applikationer i Singapore, Hong Kong och Malaysia samt ligger på topp 100 bäst säljande applikation i många länder som USA, Canada, UK, Tyskland, and Ryssland.

Det var säkert flera som inte läste hela PMet från G5 som kom 20:e när rubriken var att Supermarket Mania nu finns som gratisversion, det kunde tolkas som att SMM nu hade blivit en gratisapplikation om man bara läste rubriken slarvigt. Det finns ett översättningsfel i den svenska versionen igen, ordet "several" har i den svenska texten översatts till "drygt" d.v.s "lite mer än", vilket blir helt fel, i den svenska versionen har SMM laddats ned drygt 1 miljon ex och i den engelska skriver man "several million", d.s.v. "mer än en, åtskilliga, många".

Rekordlåg omsättning under februari (6 mars 2009)
Februari blev en månad med den hittills särklass lägsta handeln i G5 aktien med en omsättning på endast 21 750st aktier. G5 meddelade tidigare att man flyttat till mindre lokaler, nu har även Shape Games flyttat in i samma lokaler som G5 i Moskva. G5 besöker GDC Game Developers Conference 23-27 mars, ett tillfälle för att förhandla nya kontrakt, förhoppningsvis kommer nya kontrakt innan dess. G5 besöker personligen de företag på kortlistan som vill testa MIDS för att visa och förklara systemet. Testperioden ligger på 30 dagar men kan förlängas, vilket troligen fler kunder vill göra, så räkna med i värsta fall 60 dagars testperiod.

Kommentarer till Q4 rapporten (2 mars 2009)
Q4 resultatet blev 7% lägre än det preliminära resultatet och 57% lägre än prognosen, orsaken är förseningar i förhandlingar av nya affärer på grund av den kraftiga försämringen i den globala ekonomin under det tredje och fjärde kvartalet.

En testversion av MIDS (30 dagars, kan förlängas) är färdig att skickas ut till intresserade kunder, men G5 skriver att företag är i dagsläget generellt mycket försiktiga mot bakgrund av de ekonomiska förhållandena. Vilket indikerar att det kan ta tid innan det lossnar för försäljningen av MIDS-licenser, trots att verktyget skulle kunna spara pengar för användarna. För att underlätta för kunderna under testperioden erbjuder G5 hjälp, råd och informationen om hur systemet kan användas i olika kundprojekt.

Iphone versionen av Supermarket Mania är lanserad och kostar 1,99€, där G5 kan räkna med att få högst 70% av intäkterna. Spelen har en förmåga att försvinna i mängden på AppStore vilket gör att G5 Info inte förväntar några höga försäljningssiffror. Beroende på hur spelet säljer kommer G5 besluta om resten av koncernens casualspel skall konverteras till iPhone.

Paranormal spelade in hälften av G5s utvecklingskostnader under första månaden på Big Fish, vilket var den perioden som spelet lägg på topp 100, så försäljningen kan inte förväntas vara så stor efter denna månad. En omarbetat version av PA har lanserats på PlayFirst och har som bäst en 40:e plats, men har snabbt halkat ned till 94:e plats, som riktmärke kan man se Supermarket Mania som lanserades för snart 1 år sedan som ligger på en 72:a plats.

Vi väntar fortfarande på de avtal som skulle kommit Q4 och frågan är om G5 får sitt första förlustkvartal i historien, kostnaderna har dock sänkts i Q1 med 30% jämfört med Q4. Just nu så verkar nog bara en försäljningsframgång med MIDS lyfta aktien på kort sikt.

Intresset för att påverka valet av Styrelse har varit svalt.



Kommentarer inför Q4 rapporten (22 februari 2009)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Sims 3 till iPhone och mobil (4 februari 2009)

EA kommer att släppa Sims 3 även till iPhone och mobil förutom PC och Mac som var tidigare känt. Vem som kommer att utveckla mobilversionerna är inte känt, spelet kommer att lanseras 2 juni. Det senaste Sims 2 spelet utvecklades av G5.

Gameloft (31 januari 2009)
Mobilspelsförläggaren Gameloft rapporterar en omsättning på 110,3 miljoner € för 2008 vilket är 15% bättre än 2007, omsättningen Q4 var 31% högre än samma period 2007. Mobilspelen står för 93% av omsättningen, konsolspel står för resterande 7%.

Sämre går det för THQ Wireless som kommer att säga upp 75% av personalstyrkan och koncentrera sig på spel till iPhone, N-Gage, PSP och DS. Vivendi Mobile Games däremot slog igen verksamheten under november 2008.

Nominera namn till G5s Styrelse 2009/2010 (31 januari 2009)
På bolagsstämman som hålls under våren utses G5s Styrelse för 2009/2010. Du har möjlighet att nominera namn till valet av Styrelse. Skicka ett mail till G5 Info eller använd kontaktformuläret under "Kontakt". G5 Info kommer sedan att använda sitt kontaktnät bland de röststarkaste aktieägarna för att söka stöd för de föreslagna kandidaterna.

G5 samarbetar med iWin (30 januari 2009)
G5 har listat iWin i deras lista över partners. iWin är en ledande online utvecklare, förläggare and distributör av casual games. iWins spelportal besöks av miljontals besökare varje månad. iWin står listade tillsammans med Alawar och Big Fish.

THQ Wireless (30 januari 2009)
THQ Wireless har problem och kommer att rekonstruktureras, deras in-house utvecklare Universomo kommer fokusera spelutvecklingen till high-end mobiler som t.ex. iPhone enligt videogaming247.com. G5 har utvecklat ett antal AAA-titlar för THQ Wireless t.ex. Saints Row 2 som denna vecka ligger på 17:e plats över mobilspels försäljningen i världen. THQ Wireless är tillsammans med EA dom förläggarna som G5 har utvecklat flest spel till, hur förändringarna inom THQ Wireless påverkar G5 är oklart.

Preliminärt resultat för 2008 (26 januari 2009)
G5 når inte upp till prognosen, något som inte borde kommit som en överraskning när inga nya avtal kom under slutet av Q4 och början av Q1. G5 går trots allt med vinst och gör ett resultat på 1,6Mkr med en vinstmarginal på 12%. Om två mobilspelsprojekt och en MIDS affär kunnat avslutats under Q4 skulle resultatet vara 2Mkr högre dvs 3,6Mkr och då högre än prognosen. Förhandlingar sker fortfarande kring dessa projekt. Det visar potentialen i MIDS licenser när en MIDS affär och förskottsbetalning på två mobilspelsprojekt skulle höjt resultatet med 2Mkr. Förhoppningsvis kommer G5 få igång försäljningen av MIDS licenser under 2009 och då kommer resultatet förbättras markant jämfört med 2008. G5 kommer inte att öka antalet spelprojekt som tidigare var planerat i tillväxtstrategin, för att inte äventyra verksamheten. Det kommer att finnas ett antal spel under 2009 som är royaltybaserade och som kan ge en hävstångseffekt på resultet. G5 Info ser fortsatt positivt på G5.

På Östfronten intet nytt (21 januari 2009)
Fortfarande inga besked om justeringen av prognosen för 2008 som utlovades under december. G5 jagar försäljningssiffror från portalerna som i vanliga fall skickar sina royaltyrapporter ca 45 dagar efter försäljningsperioden. Paranormal Agency har inte börjat säljas av någon större portal, nu 3 veckor efter att Big Fish ensamrätt för de första 30 dagarna gått ut, spelet säljs på en mindre portal hittills vad G5 Info kan hitta. Success Story som skulle släppas under sommaren 2008 har fortfarande inte släpps och inget release datum är bestämt. Oklart också vad Shape Games sysslar med för spel nu, det finns ingen info om några nya spel. Inga besked om Supermarket Mania till iPhone som skulle släppas under 2008, samt några andra spel. Det finns en del oklarheter kring G5 och Shape Games idag, att man inte ens går ut med någon info när man utlovat detta under december känns mindre bra. I skenet av nyemissionen i höstas så känns det inte bättre.

Positivt är att Shape Games spel Mahjongg Artifacts 2 från 2007 ligger 10:a på den snabbt växande Alawar.com.

Aktieägarstatistik (12 januari 2009)
G5 Info har räknat fram statistik över de 10 största förvaltarna, aktiefördelning och åldersfördelning m.h.a. källdata från VPC 2008-12-30. Det är stor spridning i ålder bland aktieägarna och median/medelålder har ökat med ca 5 år under 2008. Det framgår att G5 Entertainment står som ägare till 125 000 aktier, vilket måste vara aktier för köpet av Shape Games som hålls inne.

Ägarlistans tio i topp (11 januari 2009)
G5 Info kommer att presentera en del statistik från G5s aktiebok daterad den december 30, 2008, källdata kommer från VPC. Vi börjar med de 10 största ägarna i G5, där vi ser att alla har utökat, en utökning med 25% motsvarar en fullteckning vid senaste nyemissionen. Bakom Avanza och Nordnet pension ligger det flera aktieägare (via Kapital Försäkring). Antalet aktieägare är > 369st.

Nordnet Pension 1 050 250 + 165 000 + 18,6%
Suglobov, Vladislav VD G5 681 999 + 30 000 + 4,6%
Shults, Sergey CFO G5 670 000 + 20 000 + 3,1%
Tabunov, Alexander CTO G5 660 000 + 10 000 + 1,5%
Privatperson 360 500 + 86 500 + 31,6%
Privatperson 347 000 + 93 000 + 36,6%
Avanza Pension 320 936 + 16 027 + 5,3%
Nordnet Luxemburg 289 000 + 50 000, + 20,9%
Altaplan Bermuda Limited 158 750 + 31 750 + 25%
Privatperson 138 000 ny på topp 10  
Listan visar: ägare, totalt antal aktier, ändring sedan Q3 2008, ändring i procent.

G5s casualspel (4 januari 2009)
Big Fish exklusiva rättigheter att sälja Paranormal Agency under 30 dagar är över och spelet kan säljas av andra portaler sedan 2/1, än så länge är det ingen som gjort detta. PA hamnar på en 13:e plats på Big Fish under perioden, G5s Supermarket Mania hamnade på en 10:e plats under sina första 30 dagar på Big Fish. Under året har Shape Games även lanserat Mystery Cookbook och Stand O Food 2 som inte såldes med exklusivitet på Big Fish, dom fick 22:a respektive 44:e plats. Det spel från Shape som gått bäst på Big Fish är Stand O Food som hamnade på en 2:a plats efter 30 dagar och det utan exklusivitet. Shape Games har som prognos att omsätta 2,5Mkr med en vinst på 900kkr, oklart om dom klarar detta när man endast lanserade 3 spel istället för 4, vi väntar fortfarande på spelet Success Story. Shape Games del i G5s vinstprognos är endast 13%, dessutom kan G5 inte räkna med att inkludera hela årets resultat från Shape eftersom dom köptes i mitten av året. Inom kort kommer vi att få reda på hur 2008 har gått.

Saints Row 2 utsedd till "Best of 2008" (1 januari 2009) Best of 2008
Mobilspelet Saints Row 2 som G5 utvecklat för THQ har blivit utsedd till "Best of 2008" av 100% Mobile (Studio X) bland 20 andra mobilspel. Saints Row 2 är just nu det 18:e mest sålda spelet i världen enligt Game Mobile.




Nyheter 2006    Nyheter 2007    Nyheter 2008    Nyheter 2009    Nyheter 2010    Nyheter 2011    Nyheter 2012

Top

Uppdaterad 2017-05-01