G5 Info - Allt om G5 Entertainment

Nyhetsarkiv 2008

Uppdaterad prognos i början av januari (31 december 2008)
G5 väntar på viktig information rörande försäljningen under Q4, t.ex. royaltyrapporten från Big Fish för försäljningen av PA under december enligt G5s VD.

Inget besked kring årets prognos (30 december 2008)
G5 har inte uppdaterat årets prognos under december som man skrev om i Q3 rapporten, G5 Info har försökt nå G5s VD för en kommentar.

Uppdatering av årets prognos i veckan? (28 december 2008)
I Q3 rapporten meddelade G5 att man kommer att lämna en uppdatering på årets prognos i december, vilket skulle innebära nu på måndag eller tisdag. Förhoppningsvis kommer även kommentarer till 2009 års prognos vilket känns aktuellt. Det är ett antal spel som skulle lanseras under 2008 som vi väntar på t.ex. PC-spelen Success Story och Jasmine (även till mobil) samt Supermarket Mania till iPhone. Frågan är om Shape Games har filat på Success Story och Paranormal Agency under hela hösten eftersom spelen skulle lanseras redan i somras, eller om dom har några nya spel på gång snart. Deras kapacitet ligger på 3-4 parallella spel enligt våra källor, därför borde det dyka upp fler spel snart.

Vinn en invite till Spotify (23 december 2008)
G5 Info lottar ut en invite till musiktjänsten Spotify. Om du vill vara med i utlottningen så skicka ett mail till G5 Info (adressen finns under "Kontakt" i menyn) senast 31/12. Vinnare utses 1/1 2009.

G5 Info önskar sina läsare en God Jul och Gott nytt År (23 december 2008)

Ny adress för nyheter via RSS (22 december 2008)
G5 Info byter adress till nyheter via RSS, den nya adressen är En förbättring är att nyheterna publiceras direkt utan fördröjning via RSS, det finns ett antal olika sätt att prenumerera på G5 nyheter.

Exklusivitet på Big Fish (18 december 2008)
Att släppa spel exklusivt på Big Fish under 30 dagar brukar i regel garantera höga försäljningsplaceringar. Big Fish lanserar ett spel om dagen och av dom senaste 43 spelen så var 12 av dom med exklusivitet. Endast ett av dessa har inte kommit in på topp 10 och sedan även fallit snabbt i placering. Paranormal Agency ligger på en genomsnittlig 8:e plats räknat på två veckor och enligt CasualCharts beräkningssätt (1/rank).

Paranormal Agency (7 december 2008)
Paranormal Agency ligger på en 16:e plats på Big Fish bästsäljarlista. G5 Info har testat hela spelet och det är bättre än vad som framgick när man endast spelat den första gratistimmen.

Paranormal Agency releasat på Big Fish  (4 december 2008)
G5s dotterbolag Shape Games släppte igår deras PC casualspel Paranormal Agency på en av de största portalerna. Spelet gick in på en 21 plats vilket är helt ok. G5 Info har spelat demot, man kan gratis prova spelet 1 timme och sedan måste man köpa det för att fortsätta spela, vilket inte kändes så intressant, själva speldelen "hidden game" är helt ok, men dialogen och allt runt om kring trollbinder inte spelaren som gör att man vill fortsätta spela efter demot. Nu är G5 Info inte den typiska PC casualspelaren, spelet kommer nog inte bli en storsäljare, men den kommer dra in en del pengar, men inte lika mycket som G5s egna Supermarket Mania gjorde. Följ listplaceringarna för G5s casualspel på G5 Info, genom att klicka på respektive spel.

G5 Info har även provat G5s nya spel för EA, projekt Emerald, vilket kommer att bli en storsäljare.

Kommentarer till Q3 rapporten  (16 november 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Stor ägarandel bland G5 Infos läsare  (15 november 2008)
Enligt enkäten som genomfördes mellan 16/10 och 14/11 hade de som besökte G5 Info:
2 181 250 aktier motsvarande 29,3% av kapitalet i G5
1 377 750 aktier motsvarande 18,5% av rösterna i G5
vilket nästan är en fördubbling av aktier från tidigare enkät som genomfördes i mars. G5 Info tackar alla som deltagit i enkäten.

G5 Info driver olika ägarfrågor tillsammans med aktieägare i oorganiserade former. Har du någon ägarrelaterad fråga eller förslag som du vill söka stöd för så går det bra att kontakta G5 Info.

G5 räknar med royalty från mobilspel (8 november 2008)
Enligt PM från 28 oktober har G5 tecknat avtal med ett ledande mobilspelförlag om att utveckla ett mobilspel baserat på ett känt märke, med en stor publik av lojala fans. G5 räknar med att spelet skall generera vinst under 2009 och under dom två kommande åren 2010-2011. G5 räknar med att spelet skall säljas under 2,5år vilket tyder på ett mycket känt märke där försäljningen kan nå flera miljoner sålda spel, liknande tidigare spel som G5 utvecklat t.ex. The Sims och Scarface. G5 kommer att delfinansiera spelet tillsammans med förläggaren och kommer på så sätt erhålla en betydande andel av intäkterna.

De som skall dela på intäkterna från spelförsäljningen är förläggaren, utvecklaren (G5), ägaren av rättigheterna till märket (IP) och distributören samt Qualcom för ev. spel till Brew (ingår inte i dennna beräkning). För försäljning av spel på AppStore av iPhone spel tar Apple 30%, vi kan räkna med att andra distributörer tar i genomsnitt 30%, IP ägaren förväntas ta 10%, vi kan anta att G5 och förläggaren har delat på investeringen 50/50 och delar på intäkterna 50/50. Det skulle innebära att G5 skulle få 30% av intäkterna efter att förläggarens andel är återbetalad. Anta att spelet ger 40kr efter skatt, 30% ger 12kr/spel, vi kan även räkna lågt med 10% som är 4kr/spel. Spelet skall lanseras under Q2 2009 så budgeten förväntas ligga runt 1,5Mkr vilket ger följande spann på intäkter på 1 miljon sålda spel, 3,2-11,2Mkr, drar man bort 0,75Mkr så är resten ren vinst för G5. Kända märken säljer stora volymer mobilspel och chanserna är stora att även detta spel gör det, mycket större chans än ett originalspel från G5 har. Spelet har goda möjligheter att generera några miljoner i ren vinst.

Ägarlistans tio i topp (6 november 2008)
De största ägarna i G5 september 30, 2008 enligt VPC:
Nordnet Pension 885 250 (+ 119 000)
Suglobov, Vladislav 651 999 (+ 1000)
Tabunov, Alexander 650 000 (± 0)
Shults, Sergey 650 000 (± 0)
Avanza Pension 304 909 (+ 28 500)
Privatperson 274 000 (± 0)
Privarperson 254 000 (+ 43 000)
Nordnet Luxemburg 239 000 (+ 9000)
Six SIS AG 174 000 (± 0)
Altaplan Bermuda Limited 127 000 (± 0)

Ingen av de största ägarna har minskat sina innehav, en del ligger oförändrat, personer med Kapitalförsäkring har ökat mest, VD har ökat med 1000 aktier och en privatperson har ökat med 43 000 aktier.

Bristfällig översättning av G5s PM (5 november 2008)
Som många har uppmärksammat så stämmer i bland inte det svenska pressmeddelandet med det som är skrivet på engelska. Originalet skrivs alltid på engelska så det är den versionen som är rätt och som man bör läsa, den svenska är översatt från det engelska PMet och kan innehålla fel som vi sett flera prov på tidigare, i dagens PM hade översättaren gjort två misstolkningar och ändrat på innebörden av texten.

PMet var dock positivt då G5/Shape efter mötena i Kiev med dom ledande portalerna bestämt att distribuera det nya arkadspelet Success Story direkt till dessa och inte endast genom en portal (Real Arcade) som skulle fått ensamrätt till att sälja spelet.

Kommentarer inför Q3 rapporten (4 november 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Stabila intäkter för EA Mobile (2 november 2008)
EA Mobile redovisade intäkter på 47M$ för Q3 vilket är en ökning med 24% motsvarande period förra året. Mobilspel står för 5% av EAs totala intäkter. Mobilspelen genererar ett jämnt intäktsflöde över året i motsatts till konsolerna där intäkterna koncentreras runt jul. EA Mobile förväntar att intäkterna för hela finansiella året landar på 185M$.

iPhone App Store, mer än 200 miljoner nedladdningar  (26 oktober 2008)
Apple meddelar att mer än 200 miljoner spel och applikationer har laddats ned från App Store och att antalet sålda iPhone nu är 13 miljoner, vilket är mer än vad man prognostiserade för 2008 (10 miljoner).

Styrelsearvoden på Aktietorget (22 oktober 2008)
G5 Info har gått igenom styrelsearvodena på Aktietorget, av de 97 bolagen har det gått att få fram data från 84 bolag. De bolag som betalar de högsta arvoden till styrelsen är Switchcore och Starbreeze, 720kkr respektive 700kkr. Se statistik och kommentarer.

Hur många aktier har vi tillsammans, vi som besöker G5 Info? (21 oktober 2008)
Efter endast 5 dagar har det tidigare resultatet i enkäten slagits, antal aktier motsvarar nu 24,9% av kapitalet och 15,1% av rösterna i G5. Enkäten pågår några veckor till, fram till Q3 rapporten.

G5 slutför nyemission (16 oktober 2008)
G5 får in 4,1Mkr exklusive emissionskostnader från nuvarande och nya ägare. Förlängningen av teckningsperioden med en extra vecka gav inget mer, Thenberg och Kinde lyckades inte attrahera några större ägare sista veckan. 4,1Mkr är bra med hänsyn till finansoron dessutom får G5 90st nya aktieägare vilket betyder att nya aktieägare står för minst 10% av nyemissionsbeloppet (troligen mycket mer). Antalet aktier hamnar runt 7,44 miljoner, vilket ger en värdering på p/e 9,3 för 2008p och 5,4 för 2009p med en kurs på 3,5kr (börsvärde 26Mkr och starka finanser).

Projekt Jasmine? (14 oktober 2008)
Skärmdumpen kommer från ett aktionspel som G5 utvecklar för BREW, J2ME, och PC vilket skulle kunna vara projekt Jasmine för förläggaren Konami.

Jasmine

G5 godkänd som utvecklare även för Xbox360 (9 oktober 2008)
Enligt G5s hemsida är G5 nu även godkänd utvecklare för Microsofts konsol Xbox360.

G5 godkänd som utvecklare för PS3, PSP, iPhone och NDS (2 oktober 2008)
Utöver de nämda plattformarna jobbar även G5 på att bli godkänd utvecklare för Xbox360 enligt VD.

G5 gjorde ett klokt val att lämna NGM i god tid innan FI höjde rösten och drog tillbaks NGMs tillstånd att "leka" börs. NGM hade under lång tid misskött sig utan att rätta sig efter FI's anmärkningar, dessutom har dom brutit mot regler på marknadsplatsen som dom noterade bolagen skall följa och NGM skall övervaka.

MIDS (28 september 2008)
Läs kommentarerna kring MIDS under "Analyser".

Kommentarer till nyemissionen (24 september 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Kommentarer till prospektet (20 september 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Handel med teckningsrätter startas i morgon (17 september 2008)
I morgon den 18:e påbörjas handel med teckningsrätter samtidigt som teckningsperioden börjas.

Projekt Emerald utvecklas för EA mobile (14 september 2008)
I Memorandumet går det att utläsa att förläggare för projekt Emerald är EA Mobile, vilket innebär G5s 4:e AAA-spel för världens största förläggare. G5 har även gjort 4 AAA-spel för THQ Wireless.

G5 genomför informationsträffar (12 september 2008)
I samarbete med AktieTorget genomför G5 ett antal informationsträffar under teckningstiden enligt följande:
2008-09-17 Kl 18:30 Uppsala Ekonomikum, Hörsal 2 (Ingen förhandanmälan)
2008-09-22 Kl 18:00 Malmö Kockum Fritid
2008-09-23 Kl 18:00 Stockholm Salénhuset, Norrlandsgatan 15
2008-09-24 Kl 18:00 Göteborg Radisson SAS Scandinavia Hotel, Södra Hamngatan 59-65
2008-09-25 Kl 18:30 Norrtälje Roslagens Sparbank

G5 offentliggör prospektet för nyemissionen (11 september 2008)
G5 offentligjorde prospektet inför kommande nyemission en vecka tidigare än planerat. Det finns en del nyheter i prospektet, bl.a. en prognos för 2010 som innebär en omsättning på 45 miljoner kroner med en vinst på 9 miljoner kronor.

Rapport från extra bolagsstämma (8 september 2008)
Läs rapporten under "Analyser".

Extra bolagsstämma (6 september 2008)
Nu på måndag har G5 extra bolagsstämma där beslut skall tas om nyemission om 1 593 750 aktier a' 3,9kr. G5 Info bevakar stämman och återkommer ev. med kommentarer.

G5 lämnar NGM och noteras på AktieTorget (3 september 2008)
G5 kommer att byta handelsplats, från NGM MTF till AktieTorget. På Aktietorget finns flera spelbolag samlade, Starbreeze, GlobalFun, StarVault och GlobalGaming Factory. På AktieTorget är det krav på insiderrapportering, transaktioner skall anmälas inom fem arbetsdagar. Ägare som går över 10 % skall dessutom flagga sitt innehav. På AktieTorget kommer G5s pressmeddelanden distribueras kostnadsfritt. AktieTorget arrangerar marknadsaktiviteter som Torgdagar där företag och placerare möts.

G5 gör helt rätt att byta till AktieTorget, kostnaderna för bytet är troligen små. Fördelarna med AktieTorget mot NGM MTF överväger, dessutom har turerna kring NGM inte förbättrat situation. AktieTorget har haft en del affärer men här har det varit turbulent i NGM som driver marknadsplatsen vilket påverkar förtroende för NGM MTF som marknadsplats.

G5 meddelade idag att det blir handel med teckningsrätter, så dom som inte ämnar att köpa fler G5 aktier för teckningsrätterna kan sälja dessa mellan 18-29 september. Ett informationsmemorandum kommer även skickas ut inför NE.

G5 föreslår nyemission (25 augusti 2008, uppdaterad 27/8)
G5 föreslår att nyemittera 1 593 750st aktier till priset 3,9kr per st, vilket skulle inbringa 6,2Mkr om alla aktier tecknas. Nyemissionen görs inte p.g.a. av likviditetsbrist, G5s rörelsekapital var 30:e juni 4,2Mkr d.v.s. omsättningstillgångar minus kortfristiga skulder. G5s Styrelse har sedan tidigare ett bemyndigande att nyemittera 950 000 aktier som kan utnyttjas fram till nästa ordinarie bolagsstämma 2009 utöver den nu föreslagna nyemissionen.

G5 är ett lönsamt bolag med sunda finanser som har utmärkt sig som en mobilspelsutvecklare i världsklass med avtal med dom största förläggarna och dom mest kända speltitlarna. G5 har lyckats bra inom PC casual genren, där det första spelet där G5 äger rättigheterna till genererade 300 000kr i royalty redan under de 5 första veckorna, vilket är mycket om man relaterar till spelets budget som troligen ligger i dessa härader. Inom affärssystem har man sålt en MIDS licens där intäkterna motsvarade flera mobilspelbudgetar och där vi väntar på hur den vidareutvecklade versionen skall tas emot under 2008.

VD skriver i PM "Ledningen ser unika möjligheter i G5:s affärsområden" och vi såg även nya PM där G5 satsar på iPhone plattformen med spel där G5 äger rättigheterna, dessutom tänker G5 se över möjligheterna att utveckla spel till Xbox, Playstation och Wii med digital distribution.

G5 gör helt rätt att passa på att ta vara på möjligheterna trots ett turbulent finansiellt klimat. G5 Info är fortsatt positiv till G5s strategi och nyemission.

Kommentarer till Q2 rapporten (18 augusti 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Iphone (16 augusti 2008)
G5 har officiellt lagt till stöd för Iphone i deras egenutvecklade vertyg Talisman. Det finns ingen information att G5 jobbar på ett Iphone spel.

Uppdatering över läget för G5s casual games (10 augusti 2008)
Supermarket Mania ligger 9:a på MSN Games och är inne på 16:e dagen på topp 10. MSN Games besöks av över 14 miljoner spelare varje månad. Övriga placeringar på de stora portaler är 17 dagar på Big Fish topp 10 och en vecka på Shockwave topp 10. 30 dagar på Playfirst med en 2:a plats som högsta placering har säker generat en del intäkter. SMM ligger kvar runt 5:e plats på Alawar.ru vilket kan betyda runt 20 000 sålda ex i Ryssland om försäljningen hållit i sig på de övriga siterna i Alawars ryska nätverk.

Med tanke på föregångarens succé har Stand O'Food 2 fått en trög start på de större portalerna, efter en dryga vecka ligger spelet runt 20:e plats på Big Fish. Det är lite tidigt att bedöma om spelet blir en lika stor succé som föregångaren. Placeringarna säger inte hela sanningen om försäljningen, ett spel kan åka jo-jo i placering trots att försäljningen är stabil, när nya spel åker upp i listan och gamla börja falla ned.

Mystery Cookbook har troligen sålt sämre än SMM om man går efter listplaceringar på de större portalerna, 3 dagar på 10:e plats på Big Fish, 10 dagar på Reflexive, och 5 dagar på Yahoo topp 10. Med tanke på portalernas tillväxt behöver ett spel idag ligga färre dagar på topplistorna jämfört med förra året för att sälja lika många spel.

Shape Games kommer att lansera två spel snart, Paranormal Agency och ett ännu ej namngivet som kommer att lanseras exklusivt på en av de största casual game portalerna

G5 Info fyller 2 år (4 augusti 2008)
G5 Info har sedan starten för två år haft mer än 14 000 besök, senaste året med ett genomsnitt av 22 st unika besökare per dag. Rankning av sökord på Google har varit lyckad, G5 Info rankas högst av alla på sökordet G5 bland över 42 miljoner svar. De nya PC casualtitlarna rankar också högt på Google vilket genererar en del trafik till sidan. Annonserna på G5 Info har dock aldrig genererat några intäkter, så dom kommer troligen tas bort.

G5 Info har varit aktiv i ägarrelaterade frågor. G5 Info var bl.a. tidigt ute och föreslog att G5E skulle införa en insiderlista på deras hemsida, vilket infördes 2007. Vill ni söka stöd för förslag som rör G5 Entertainment kan ni skicka ett mail till G5 Info (adressen finns på förstasidan, längst ned till höger).

Kommentarer inför Q2 rapporten (31 juli 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Supermarket Mania in på MSN tio i topp (27 juli 2008)
SMM ligger högt på försäljningslistan på Microsofts spelportal MSN Games, 4:e plats på "Featured games" och 8:a totalt.

Supermarket Mania lanseras på Shockwave (16 juli 2008)
SMM har även lanserats på Shockwave som har mer än 20 miljoner spelbesökare per månad. Spelet ligger 3:a på "Recently Popular" samt i toppen av arkad och actionspel.

Nytt spelprojekt med världens största portal för casual games (14 juli 2008)
Shape Games har tecknat ett exklusivt avtal med Real Arcade för distribution av ett nytt casual game. Det framgår inte vad som Shape Games får igengäld, högre ersättning eller marknadsföring, G5 Info tror det senare, att spelet kommer att få bättre marknadsföring än andra spel utan exklusivitet. Med största sannolikhet kommer spelet att distribueras i Ryssland av Alawar. Vem som är världens största portal för casual gaming, Pogo eller Real Arcade, det beror på vem man frågar.

Oberon Games som nämns i pressreleasen har inte bara en egen portal att sälja spel på utan har ett distributionsnätverk där även t.ex. jättarna MSN och Yahoo ingår.

Gamelion börjar utveckla spel för Wii och NDS (11 juli 2008)
Finska mobilspelsutvecklaren Gamelion med utvecklingsstudio i Polen börjar att utveckla spel till Nintendos konsollplattformar Wii och DS, första spelet lanseras tidigt 2009 på WiiWare.

Ny analys på Redeye (10 juli 2008)
En ny användaranalys publicerades i dag på Redeye.

Supermarket Mania lanseras på världens största portal (9 juli 2008)
Supermarket Mania släpptes idag på den största portalen, Pogo.com som ägs av EA.

Nintendo DS (8 juli 2008)
G5 har officiellt lagt till stöd för Nintendo DS i deras egenutvecklade vertyg Talisman. Det finns ingen information att G5 jobbar på ett NDS spel.

Uppdaterad ägarlista och insiderlista från 30 juni (8 juli 2008)
Nordnet Pension är nu störst ägare med 12%, en ökning med 35 % senaste kvartalet, de två privatpersonerna ökar med 24 % respektive 13 %. De 10:e största ägarna ökar sitt innehav även detta kvartal, till 67 % av alla aktier i G5. Observera att det kan finnas fler ägare bakom vissa av bolagen. Ägarlistan 30 juni 2008

Insiderinnehavet är oförändrat, inga köp eller försäljningar.

Köpet av Shape Games är klart (7 juli 2008)
Shape Games Inc är nu en del av G5 Entertainment enligt det bindande avtalet som undertecknades 29:e maj, 2008.

Stand O'Food 2 lanseras i dag på Alawar (4 juli 2008)
Shape Games uppföljare till sin bästsäljare Stand O'Food lanseras i dag på Alawar, spelet går in på 20:e plats. Följ spelets placeringar med G5 Info.

Framgångar för Supermarket Mania (30 juni 2008)
Försäljningen av SMM går bra, vilket kommer på kort sikt att återspeglas positivt på företagets resultat enligt VD. SMM har sålt i 5 000 ex på den ryska marknaden med ett CR på höga 3,5 % vilket motsvarar ca 143 000 nedladdade demon på knappt 2 veckor.

SMM har legat 17 dagar på topp 10 hos Big Fish som har drygt 1 miljon nedladdningar per dygn. Försäljningen brukar avta exponentiellt med placeringen vilket innebär att dom 10 mest sålda spelen står för nästan hälften av intäkterna. Anta att det även stämmer för antal nedladdningar, det skulle innebära att SMM har laddats ned 423 000 ex på 17 dagar från Big Fish, lägger man även till placeringarna utanför topp 10 skulle det innebära ca 590 000 nedladdningar. Troligen är CR lägre på Big Fish än Alawar.ru eftersom CR borde vara en funktion av priset för samma spel, anta att det är 2 % på Big Fish vilket skulle innebära drygt 10 000 sålda ex.

SMM har inte lanserats på dom riktigt stora portalerna än förutom Big Fish.

Xendex tar in 2,3M€ (25 juni 2008)
"PONTIS Venture Partners" köper in sig i österrikiska mobilspelsutvecklaren Xendex för 2,3M€, andelen är okänd. Xendex bildades 2001 och har 45 anställda, bolaget ägs av bolagsledningen.

Supermarket Mania 30 dagar på Big Fish (22 juni 2008)
Big Fish 30 dagars exklusivitet att sälja SMM går ut idag, i morgon kan SMM säljas även av de andra portalerna. Enligt Casualcharts.com rankingsystem hamnar SMM på en 9:e/10:e plats under denna 30 dagars period beroende på beräkningsmetod.

Casual Games (22 juni 2008)
De flesta har säkert spelat "Casual Games" utan att känna till begreppet, Tetris kanske är det mest kända och mest köpta med 60 miljoner kopior. Bejeweled och Diner Dash är två andra storsäljare som genererat 100 miljoner dollar respektive 35 miljoner dollar. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan läsa detta White Paper.

G5 Info Mobil (17 juni 2008)
En G5 websida som är anpassad för mobiltelefoner finns på G5 Info Mobil. För tillfället finns mobillänkar till G5 nyheter från NGM News och G5 aktiekursen från DI.

20 % av casualspelare är handikappade (12 juni 2008)
Enligt en studie som Information Solutions Group har genomfört på uppdrag av PopCap hade mer än 20 % av dom 13 926 casualspelarna ett fysiskt-, mentalt- eller utvecklings-handikapp. Endast 26 % av denna grupp spelade traditionella videospel. Depression och ADD/ADHA var dom vanligaste tillstånden bland casualspelarna, en förklaring till detta är att casualspel ger avkoppling, höjer humöret och är avstressande.

Supermarket Mania lanseras på Alawar.ru (12 juni 2008)
Supermarket Mania lanseras nu på den mycket populära Alawar.ru som är den ryska versionen av Alawar.com. Om knappt 2 veckor släpps spelet på dom andra större portalerna då Big Fish exklusivitet löper ut.

EA:s övertagande av Dice, kommentarer (12 juni 2008)
Att Styrelsen skulle sälja ut bolaget som Dice Styrelse gjorde är uteslutet, Aktiebolagslagen ändrades 2007, nu krävs 90 % av rösterna i liknande fall. Dessutom jobbar G5 med många olika förläggare vilket minimerar påverkan på resultatet vid störningar i något projekt, i fallet med licensierade titlar konkurrerar förläggarna om G5s resurser vilket skapar förbättrat förhandlingsläge. Jag tror inte G5 kommer att binda upp sig mot någon enstaka förläggare, i Dice fall så såg man framför sig stora investeringar i teknik inför dom nya generationerna av konsoler, i G5s fall finns inte samma investeringsbehov. Dessutom har andra Svenska utvecklare klarat teknikskiftet som t.ex. Starbreeze utan samma investeringar som Dice pratat om, dom skulle satsa 75Mkr under 3 år.

EA:s övertagande av Digital Illusions (11 juni 2008)
Som aktieägare i Digital Illusions fick man bevittna hur ett stort amerikanskt bolag slukade ett mindre svenskt bolag till ett underpris mot aktieägarnas vilja, här följer några rader kring det.

Nytt avtal med Konami för spel till flera plattformar (9 juni 2008)
G5 meddelade idag att man skall utveckla ett spel för Japanska förläggaren Konami där G5 står för orginalkonceptet. Detta är G5s första avtal där ett spel skall utvecklas till flera plattformar, mobil och PC. G5 kommer att kunna få royalty på mobilversionen om spelet säljer över en viss volym, för PC versionen kommer G5 få en fast ersättning liknande dom licensierade mobilspelsuppdragen.

G5 har levererat några goda nyheter på kort tid utan några kursreaktioner, kursen hålls tillbaks av en "större" utförsäljning. G5 Info ser fortsatt positivt till G5 och nyhetsflödet kommer att öka nu när flera projekt skall lanseras och förhoppningsvis nya kontrakt annonseras ut, vilket borde höja intresset för G5.

Kommentarer till dagens årstämma och investerarträff (2 juni 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Kommentarer till G5s förvärv av Shape Games (1 juni 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

G5 förvärvar Shape Games Inc. (29 maj 2008)
G5 meddelar sin avsikt att förvärva Shape Games, utvecklare av nedladdningsbara casual games. G5 Info ser positivt på affären och återkommer eventuellt med analys eller mer information.

Ny försäljningslista över mobilspel i USA (29 maj 2008)
Mobile Entertainment Forum (MEF) och NPD Group kommer att lansera en topplista över försäljning av mobilspel i USA, listan kommer att uppdateras varje månad och även innehålla försäljningssiffror.

EA Mobile köper upp mobilspelsutvecklare del 2 (28 maj 2008)
EA Mobile betalar 29 miljoner dollar kontant för förläggaren och mobilspelsutvecklaren Hands-On Mobile Korea.

SMM lanseras och promotas på Big Fish Games (26 maj 2008)
Det är Big Fish Games som SMM lanserats på och där spelet kommer att promotas på deras förstasida, spelet är "Editors top pick". Det är bara ett fåtal spel som får exklusiv och dedicerad marknadsföring på de största portalerna. Big Fish besöks av mer än 25 miljoner unika besökare varje månad som laddar ned mer än 1 miljon spel om dagen. SMM har gått in på topp 10 listan över samtliga spel och ligger etta på listan över action&arcade spel.

Försäljningen av SMM har gått bra på Alawar där spelet har legat i topp i över en månad utan större marknadsföring, så förutsättningarna finns för god försäljning på Big Fish, G5s VD Vlad Suglobov säger "Vi förväntar oss att royalty-ersättning från Supermarket Mania kommer att ha en positiv påverkan på årets resultat i kvartal 3 och 4.”

Följ SMMs försäljningsplaceringarna på G5 Infos Supermarket Mania sida.

SMM får exklusiv marknadsföring på en av världens största spelportal (22 maj 08)
Spelet Supermarket Mania som G5 utvecklat och äger får exklusiv marknadsföring på en av världens största spelportaler. SMM kommer att pushas med stor banner och annan typ av marknadsföringsaktiviteter under några veckor. I gengäld får spelportalen ensamrätt till försäljningen av spelet tillsammans med Alawar under 30 dagar från lansering, därefter är planen att lansera SMM på de övriga stora spelportaler i världen.

Vd:n Vlad Suglobov berättar: ”Det är bara ett fåtal spel som får exklusiv och dedicerad marknadsföring på de främsta portalerna, och vi är glada över att Supermarket Mania hamnar i den klassen."

EA Mobile köper upp mobilspelsutvecklare (22 maj 2008)
EA Mobile meddelar att man köper upp förläggaren och mobilspelsutvecklingaren Hands-On Mobile Korea, dom ekonomiska villkoren är inte kända.

Kommentarer till Q1 rapporten (17 maj 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Kallelse till årstämma (5 maj 2008) Uppdaterat 8 maj
Årstämman hålls den 2 juni i Stockholm. På dagordningen finns som vanligt ett antal beslutspunkter där Styrelsen bl.a. föreslår:

- att man inte lämnar någon utdelning under 2008, med tanke på de ambitiösa tillväxtmålen för 2008, och behovet av att finansiera denna tillväxt.

Kapitalet behövs bättre i bolaget så att inte dela ut vinsten i år är helt rätt tänkt.

- att Styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma, bestå av tre (3) ordinarie ledamöter och en (1) suppleant.

Uppdaterat<. Detta innebär att man återgår till 3 ordinarie igen, men man utökar med en suppleant vilket är i linje med Aktiespararnas Riksförbund begäran från förra årets årsstämma. >Uppdaterat

- att arvode till styrelsen utgår med 35.000 kr till styrelsens ordförande och 35.000 kr vardera till övriga ledamöter och som inte är anställda i Bolaget.

Detta är mer än en halvering av tidigare arvoden.

- att till ordinarie styrelseledamöter föreslås omval av Adam Cowburn, Vladislav Suglobov och Anders Nilsson. Till styrelsens ordförande föreslås Adam Cowburn och till suppleant förslås Ein Stadalninkas.

Detta innebär att tidigare ordförande blir suppleant. På föregående års stämma noterades att Aktiespararnas Riksförbund begärde att frågan om en nomineringskommitté, enligt Aktieägarnas Ägarstyrningspolicy, skulle tas upp på dagordningen vid nästa årsstämma. Det beslöts att detta skulle föras till protokollet och övervägas inför nästa årsstämma. Någon sådan punkt finns inte med på dagordningen.

- att årsstämman bemyndigar styrelsen att fatta beslut om nyemission av sammanlagt högst 950 000 aktier, motsvarande en utspädning om cirka 16 procent av aktierna.

Detta är en ökning från förra årsstämman där man hade ett bemyndigande av 670 000 aktier, något som man inte fick tillfälle att utnyttja. Med en högre kurs och med fler aktier som kan användas vid ett uppköp ökar antal möjliga objekt och chanserna till en bra affär.

Kommentarer inför Q1 rapporten (4 maj 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Lyckad lansering av Supermarket Mania (22 april 2008)
Spelet har tagits emot positivt med topp 3 placeringar på både Alawar.com och Gamextazy.com försäljningslista efter 4 dagar vilket är starkt. Lanseringen har inte föregåtts av någon marknadsföring utan spelet läggs upp på spelsiten där kunderna kan ladda ned en demo och sedan köpa spelet om dom gillar det, och det har man gjort i detta fall, vilket visar på en styrka i själva spelet. Detta bådar gott inför lanseringen på det upp till 10 riktigt stora spelsiterna som Real och Big Fish. SMM skall även säljas på den mer och mer populära inhemska siten Alawar.ru.

Supermarket Mania lanseras idag (18 april 2008)
G5s första nedladdningsbara PC spel, Supermarket Mania lanseras idag på Alawar.com och blir då tillgängligt för ryska och utländska kunder. Spelet skall även lanseras senare via ett nätverk av marknadsledande partners som RealArcade, Big Fish och Oberon med flera.

G5 planerar att släppa 4 nedladdningsbara PC spel under 2008, så allt står och faller inte med detta spel. I G5s årsrapport 2007 så skriver man "mycket försiktiga bedömningar baseras på antagandet att mottagna royalties kommer att täcka utvecklingsutgifterna och ge 20 % vinstmarginal inom 12 månader efter spelets färdigställande."

Ladda ned en demo av spelet genom att klicka här.
 
Supermarket Mania (16 april 2008)
Spelet är nu ute för öppen betatest sedan slutet av förra veckan och pågår under 1 till 2 veckor, sedan skall spelet lanseras om inga kompabilitetsproblem hittas. Betatestningen i detta skede utförs av Alawars kunder som ansökt om att utföra betatestningen samt blivit utvalda, kravet är bl.a. att man köpt ett spel tidigare från dom. G5 Info har spelet en del av spelet och omdömet hittills är mycket positivt.

Screenshoot från Supermarket Mania (13 april 2008)
Klicka på bilden för en större bild.


10 största ägarna 2008-03-31 (9 april 2008)
Det är inga större ändringar av innehavet hos de 10 största ägarna under Q1, 2st har minskat och 2st har utökat, totalt har man utökat. De 10 största ägarna står för nästan 62% av aktierna. En insider har utökat med en börspost under första kvartalet.

Supermarket Mania releasas inom kort (7 april 2008)
G5s första nedladdningsbara PC spel Supermarket Mania kommer att släppas på Alawar inom kort enligt VD.

Svalt intresse för Globalfun (29 mars 2008)
Svenska mobilspelutvecklaren/distributören Globalfun listades på Aktietorget i veckan. Handeln i aktien har varit minimal, på dom tre dagarna som aktien har varit noterad har endast ett avslut ( på 2 poster) gjorts! Noteringen föregicks av en nyemission som inte blev fulltecknad, inte ens när priset på aktien sänktes med 26 %. För att nå upp till den fastställda miniminivån behövde garantitecknarna köpa resterande aktier. Nyemissionen gav 5Mkr jämfört med 8Mkr vid en fullteckning.

Enligt insiderlistan äger insiders och närstående 85% av aktierna via helägda eller delägda bolag. Ordförande och hans far som sitter i styrelsen kontrollerar nästan 50% av aktierna via bolag. Nyemissionskursen var 1,15kr per aktie vilket ger en värdering post money på 19,8Mkr. Globalfun hade 2007 en omsättning på 6 275kkr med ett rörelseresultat på -0,7Mkr.

G5s nya kontor i Ukraina (25 mars 2008)
Det nya kontoret i Kharkiv, Ukraina är uppe och snurrar, dom utför bl.a. QA (Quality Assurance) på alla G5s projekt och inom kort även en stor del av programmeringsarbetet, enligt VD.

Som G5 Info skrev tidigare så har G5 inte brist på uppdrag utan utmaningen för dom under 2008 är att hantera expansionen av bolaget med bibehållen kvalitet. Därför är kontoret i Kharkiv en viktig länk.

T34 vs. Tiger försenad (22 mars 2008)
T34 vs. Tiger Lanseringen av T34 vs. Tiger i Europa flyttas fram, spelet skulle släppas i april, nytt lanseringsdatum kommer att presenteras inom kort. Förläggare av spelet i Europa Lighthouse Interactive vill att G5 förbättrar spelet efter feedback efter lanseringen i Ryssland.

“Because it is so highly anticipated and because of the community feedback that reached us after the Russian release, we wanted to give the developer the extra time to polish the game to make sure we deliver the best product possible."






Hur många aktier har vi tillsammans, vi som besöker G5 Info? (16 mars 2008)
En undersökningen gjordes under endast 5 dagar (10/3 – 14/3) för att ta reda på detta, två veckor efter senaste kvartalsrapport, en period då besöksantalet på G5 Info är mycket lägre än andra veckor. Ingen länkning gjordes till undersökningen på större aktieforum och ingen kände till den i förväg. G5 släppte inga pressreleaser under perioden och ingen skrev om G5 på större aktieforum. Hade undersökningen gjorts veckan före kvartalsrapporten eller pågått längre skulle vi se ett mycket högre resultat. Se detta som en lägsta nivå på innehavet av de som besöker G5 Info:

1 157 000 aktier motsvarande 19,3% av kapitalet i G5
713 000 aktier motsvarande 11,9% av rösterna i G5

G5 Info tackar alla som deltagit i undersökningen.

Andra spelet för THQ wireless är färdigställt (12 mars 2008)
Mobilspelet som annonserades ut 3 maj förra året tillsammans med Star Wars är färdigställt och levererat till THQ. Spelet bygger på en populär videospelslicens, titeln är inte officiell. Datum för lansering är inte heller officiellt, men det troliga är att mobilspelet lanseras samtidigt till flera plattformar.

100 M$ i riskkapital till iPhone utvecklare (11 mars 2008)
Riskkapitalbolaget Kleiner Perkins Caufield & Byers, Kpcb ska investeras i företag med "marknadsförändrande" idéer och produkter som kan utveckla såväl Iphone som Ipod, enligt företaget. Kapitalet skall bland annat gå till lokaliseringstjänster, sociala nätverk, handel, kommunikation och underhållning.

iPhone (9 mars 2008)
VD nämde på senaste rapportmötet att G5 kan lägga in stöd för iPhone i Talisman om det finns efterfrågan för det. Om G5 utvecklar egna mobilspel för iPhone så har man möjlighet att distribueras dom på en kommande plattform, App Store som Apple lanserar. Apple tar ingen avgift för gratisapplikationer, men för applikationer/spel som kostar pengar tar Apple 30% av intäkterna, resten 70% får utvecklaren behålla, vilket är bättre än vad de flesta operatörer erbjuder, Apple avser inte att tjäna pengar på App Store.
Kommentarer till Q4 rapporten (2 mars 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Rapport från investerarmöte (25 februari 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

Flera potentiella kunder intresserade av G5s MIDS-lösning (19 februari 2008)
På Mobile World Congress (3GSM) i Barcelona 10-15 februari hölls ett flertal möten med potentiella licensköpare av G5s innovativa MIDS-lösning som automatiserar gränssnittsdesign, prototyputveckling och användbarhetstestning. En rad mobilnätsoperatörer och mobiltelefontillverkare visade intresse för MIDS-licenser och bolagets ledning kommer under de kommande månaderna att arbeta på att utöka antalet licensköpare.

För att uppfylla prognosen för 2008 har G5 meddelat att dom behöver jobba med bl.a. 4-5st parallella mobilspelprojekt, vilket kommer att stå för en majoritet av intäkterna. Övriga intäkter förväntas bl.a. komma från affärsområdet mobilapplikationer. Avtalet med licensiering av en ny applikation (MIDS) till Beeline förväntas generera intäkter under 2008 som motsvarar flera mobilspelsprojekt enligt G5, vilket i sin tur motsvarar en stor del av de övriga intäkterna. Om G5 kan sälja fler MIDS licenser under året så finns det en möjlighet att årets prognos överträffas.

Kommentarer inför Q4 rapporten (17 februari 2008)
Läs kommentarerna under "Analyser".

The Sims 2 Castaway etta på världens försäljningslistor (6 februari 2008)
The Sims 2 Castaway som G5 har utvecklat för EA ligger etta på Gamemobiles försäljningslista som är en sammanställning över dom bäst säljande mobilspelen i världen.

G5 öppnar kontor i Ukraina (3 februari 2008)
G5 och ryska Pipe Studio bildar ett Joint Venture för att bygga upp ett utvecklings och QA kontor i Kharkiv, Ukraina. Pipe har redan ett kontor på plats och det är meningen att Pipe kommer att stå för management, lokaler, kontakt med lokala myndigheter samt personalrekrytering. I ett senare skede kommer JV bolaget flytta till egna lokaler.

Pipe kan också generera en del arbete för JV samt även i andra riktningen, Pipe kan ta en del arbete för att kapa arbetstoppar inom G5. Huvudsyftet med JV är dock att man skall jobba på G5s projekt.

G5 och Pipe jobbar inom olika områden och konkurrerar inte med varandra. JV kommer att ha 20-30 personer i slutet av 2008 som jobbar i stort sätt inom alla G5s projekt. Personalstyrkan i Moskva kommer i det närmaste vara den samma.

Syftet med JV är att tjäna tid och snabbt komma igång med den nödvändiga expansionen något som inte var möjlig att göra i Moskva.

The Simpsons har sålt bra i USA (26 januari 2008)
Verizon Wireless, som är den största mobiloperatören i USA med 63,7 miljoner abonnenter har publicerat en lista över dom mest sålda spelen under 2007. The Simpsons: Minutes to Meltdown mobilspel som är utvecklat av G5 ligger på 9:e plats, trots att spelet lanserades i juli och fick kritik för att ha en allt för kort speltid.

Detta stärker G5s chanser till nya projekt med EA som har större budget eftersom spelet har sålt bra och troligen återbetalat utvecklingskostnaderna och gett en god vinst.

Sony Ericssons Fun&Download portal (26 januari 2008)
Enligt Peter Ahnegard så står spel för en majoritet av Sony Ericssons intäkter och refererar till försäljningen på deras Fun&Downloads portal.

Recension av Star Wars: Empire Strikes Back (24 januari 2008)
IGN Wireless har recenserat Star Wars: Empire Strikes Back som G5 utvecklat, spelet får 7 av 10 i betyg.

G5 släpper The Sims 2 Castaway (21 januari 2008)
G5 avslöjade idag titeln på ett av dom mobilspel som kommer att släppas inom kort. G5 fortsätter sitt samarbete med EA och har fått utveckla The Sims 2 Castaway, Sims som är en av dom största titlarna i spelvärlden. Spelet har fått betyget 8/10 av Pocket Gamer och en "Silver Award". Spelet innehåller nästan lika mycket som DS och PSP versionerna, så det finns mycket att utforska och sysselsätta sig med.

Redeye analys (14 januari 2008)
Redeye publicerade idag en välskriven användaranalys om G5 Entertainment med en riktkurs på 15,4kr.

Förvaltarnas tio i topp (11 januari 2008)
Här är dom 10 största förvaltarna av G5 aktien enligt VPC 28/12.
Nordnet 3 307 754 (55,1%)
Avanza 1 229 299 (20,5%)
SEB 394 510 (6,6%)
Skandiabanken 281 275 (4,7%)
Humle Kapitalförvaltning AB 127 000 (2,1%)
Glitnir 117 426 (2,0%)
Svenska Handelsbanken 111 875 (1,9%)
E Trade 45 300 (0,76%)
Kaupthing Bank 38 000 (0,63%)
Swedbank 31 500 (0,52%)

Aktieägarnas tio i topp (10 januari 2008)
En lista över de 10 största ägarna finns tillsammans med en del statistik under "Aktien".

Dom största ägarna ökar (9 januari 2008)
En majoritet av de tio största ägarna i G5 ökar sina innehav. 28/12 stod de tio största ägarna för ca 61 % av aktierna (58 % Q3). Samtidigt har antalet aktieägare ökat från 175st 2006 till 316st 2007. G5 Info kommer att publicera mer statistik senare. Informationen kommer från VPC 28/12.

Stark tillväxt (7 januari 2008)
G5 meddelade idag att 2007 års prognos uppfylldes, vilket betyder en omsättning på 10Mkr och ett operativt resultat på 2Mkr. Det innebär en tillväxt på 46 % med en hög vinstmarginal på 20 % för 2007. G5 höjer tillväxttakten 2008, prognosen säger en omsättning på 17,5Mkr och ett operativt resultat på 3,5Mkr. Det innebär en tillväxt med hela 75 % med en vinstmarginal på 20 %. G5 aktien handlades idag för 5,4kr vilket motsvarar ett p/e=10 (2008).

Nyheter 2006    Nyheter 2007    Nyheter 2008    Nyheter 2009    Nyheter 2010    Nyheter 2011    Nyheter 2012